حکم شکهایی که می کنم مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی - وسواس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > وسواس:

حکم شکهایی که می کنم مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی

سوال سلام. چند سال دچار وسواس خیلی شدید شده ام در مورد نماز خواندن همش فکر میکنم توحید رو نخوندم یا نیت نکردم یا تو رکعت های نمازم شک میکنم جدیدا هم شک در مورد باطل شدن وضو دارم اخساس میکنم وسط نماز وضوم باطل میشه و دوباره میخونم به طوری که نمازم یک ساعت طول میکشه و فکر میکنم اگر دوباره نخونم نمازم باطله و اتفاق بدی واسم میفتد. خیلیا بهم گفتن که توجه نکنم و به نمازم ادامه بدم ولی نمیتونم.
تروخدا کمکم کنید که راحت نمازمو بخونم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما بخیر و تشکر از اعتماد تان به سایت انهار
والسلام علی عبادالله الصالحین والسلام علی من اتبع الهدی
دخترم البته نامه شما را با دقت مطالعه کردم و اگر خودتان هم نامه خود را با دقت و کلمه به کلمه بخوانید متوجه می شوید که چیزی که در نامه شما موج می زند و اصطلاحی که بیشتر به کار میرود کلمه «شک» است.
اما این را بدانید که دین اسلام از ابتدای تشکیل اسلام تاکنون به «دین مبین» تعریف شده است دین مبین یعنی دین آشکار پس بنابراین در دین مبین ابهام و بلاتکلیفی و سردرگمی وجود ندارد.
دین اسلام دین آرامش و آسایش است دین سهل و ساده و شادی و سرور است.
بنابراین دین اسلام دین خشن و تلخ و زشت و درد سر و ناراحتی اعصاب و مکافات و مشقت و اذیت و آزار نیست.
تشخیصی که شما از دین ارائه می دهید جذابیت و شیرینی لذت دینداری را از انسان می‌گیرد و اگر شما بخواهید به یک کافر دین را اینگونه معرفی کنید نه تنها مسلمان نمی شود که از اسلام هم متنفر میشود.
دخترم تنها یک پیام برای شما دارم و آن این است که به کلیه شک ها در کلیه اعمال و عباذات توجه نکنید و هر زمان شیطان می خواهد شما را از مسیر بندگی خداوند منحرف کند و شما را نسبت به اعمال و عبادات بدبین کند به شیطان تودهنی بزنید و بگویید خدا به همین عمل ناچیز و بی مقدار من راضی هست و به تو مربوط نیست که من عملم درست یا نادرست!.
به همین راحتی می‌توانید شیطان را از خودتان ناامید کنید و البته در عوض خداوند متعال و اولیاء دین و حضرات معصومین (علیهم السلام) به ویژه آقا امام زمان (علیه السلام) را از خودتان خشنود کنید و السلام علیک و علی من اتبع الهدی.

والله عالم. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس