چرا پیامبر اکرم (ص) فقط عذاب زنها را دیده مگر مردان بی گناهند؟ مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

چرا پیامبر اکرم (ص) فقط عذاب زنها را دیده مگر مردان بی گناهند؟ مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

سوال با سلام وسپاس. سؤالم از شما این هست که: در مورد معراج، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فقط انواع عذاب خانم ها را دیده اند و چرا حضرت عذاب آقایان ندیده اند و نفرموده اند و یا نیامده بدست ما؟ آیا مگر فقط خانمها گناه می کنند و آقایون عذاب نمیبینن که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) ندیده اند و آورده نشده است!! بلکه تذکر گوش زد نصیحت هم برای خود خانم ها باید باشد معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و هم برای خود آقایان، ممنون از پاسخ شما بزرگوار عالیقدر.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و علیکم و رحمة الله
تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».
بزرگوار.
اولاً: پاداشها و مجازاتها در قیامت، متناسب با کردار و رفتار هائی است که از خانمها یا آقایان در دنیا سرزده و اتفاق افتاده است و لذا به زن یا مرد بودنشان ارتباطی ندارد.
    
ثانیاً: حتماً شما مجموع روایتهای آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) را در این زمینه ندیده و نخوانده یا نشنیده اید.
(۱) برخی از رفتارها، پاداش‌ها و عذاب‌ها ویژه زنان است مانند بد حجابی و... (زیرا در حجاب به زنان برای حفظ حجاب بیشتر تأکید شده که خود را از دید مردان نامحرم بپوشانند چون متأسفانه بیشترین مفاسد در اجتماع توسط ارتباط با زنان انجام می شود)
و چون ارتباط با نامحرم بوسیله زنان شیوع بیشتری دارد! لذا در روایت آمده که زنان این‌گونه در قیامت عذاب می­شوند و یا پاداش داده خواهند شد، و صد البته این از باب تبعیض جنسیتی نیست، بلکه به جهت آن گناهی است که مردان ابزار آن گناه را ندارند و انجام و محرک اصلی آن گناهان فقط قشر زنان هستند. لذا اگر گفته شده؛ زنان به پستان آویخته شده ­اند. به جهت محرک بودن نمایش این عضو از بدنشان در تحریک مردان هست و لذا زنان مومن موظفند مفاتن بدن خود را از نامحرم بپوشانند تا زمینه ساز شیوع و شروع فساد جنسی و اخلاقی در اجتماع نگردند.
    
البته این را هم بدانید که همچنان که روایاتی وجود دارد که زنان گناهکار را از گناهشان می ترساند روایاتی هم وجود دارد که زنان را بخاطر بعضی از کارهای ارزشمند و مفیدشان ستایش می کند.
مانند روایاتی که پاداش‌‌های چشمگیری برای زنان بخاطر نگه‌داری فرزند در شکم، وضع حمل و شیر دادن مطرح فرموده است.
یا مثلاً در روایتی از امام صادق (علیه السلام) از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که: «هر زنى در خانه شوهرش جهت نظم و ساماندهی منزل، چیزى را از جایى بردارد و در جایى دیگر قرار دهد، خداوند عز و جل به او مى‌‏نگرد و هرکس که خدا به او بنگرد او را عذاب نمى‌‏کند. ام سلمه گفت: مردان همه خوبى‌‏ها را بردند، پس چه چیزى براى زنان بیچاره هست؟ آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: آرى اگر زن حامله شود او به سان روزه‌دار شب زنده‌دارى است که با جان و مال در راه خدا جهاد مى‌‏کند و چون زایمان کند پاداشى دارد که از بس بزرگ است نمى‌‏داند آن پاداش چیست و چون شیر مى‌‏دهد در برابر هر مکیدن براى او مشابه یک آزاد سازى از فرزندان اسماعیل است و چون از شیر دادن فارغ گردد فرشته‌‏اى بر پهلوى او مى‌‏زند و مى‌‏گوید: از نو آغاز به کار کن که بخشیده شده‌‏اى».[وسائل الشیعه چاپ موسسه آل البیت (علیهم السلام) جلد ۲۱ صفحه ۴۵۱]
هر گاه زن در ایّام زایمان و دوره نفاسش بمیرد روز قیامت نامه عمل او را نگشایند؛[من لایحضره الفقیه چاپ دفتر انتشارات اسلامی قم جلد ۱ صفحه ۱۳۹] یعنى از او حساب گرفته نمی‌شود و بدون حساب‌‌رسى به ‌بهشت می‌رود؛ چون ناراحتى زایمان او را از گناه پاک ساخته است.
درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء (علیه السلام) آمده است ... خداوند فرمود: اى حوّاء! هر زنى که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مى‏‌کنم. اى حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مى‌‏نویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مى‌‏آمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مى‌‏گردد و فرشته‌‏ها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مى‌‏شوند و او را به بهشت بشارت مى‌‏دهند و در آخرت او را نزد شوهرش مى‌‏برند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه داده‌‏اى مرا کافى است ...».[مستدرک الوسائل چاپ موسسه آل البیت علیهم السلام جلد ۱۵ صفحه ۲۱۴]
بزرگوار این تبعیض ها آیا به نفع بانوان نیست؟ و با آیا به خاطر این نیست که برخی از اعمال ویژه بانوان هست مانند بارداری و شیردهی و… .
(۲) در مورد روایت معراج که اشاره فرمودید باید گفت، در این روایت که مفصل هم هست و فقط چند سطر نیست! تنها به مجازات زنان پرداخته نشده بلکه ابتدا به عذاب‌هایی اشاره شده است که بیشتر مورد ابتلای مردان است؛ مانند ربا خواری، خوردن مال یتیم و...، آن‌گاه به عذاب گروهی از زنان:
«... ثُمَّ مَضَیْتُ فَإِذَا أَنَا بِأَقْوَامٍ لَهُمْ مَشَافِرُ کَمَشَافِرِ الْإِبِلِ یُقْرَضُ اللَّحْمُ مِنْ جُنُوبِهِمْ وَ یُلْقَى فِی أَفْوَاهِهِمْ فَقُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ یَا جَبْرَئِیلُ فَقَالَ هَؤُلَاءِ الْهَمَّازُونَ اللَّمَّازُونَ ثُمَّ مَضَیْتُ فَإِذَا أَنَا بِأَقْوَامٍ تُرْضَخُ رُءُوسُهُمْ بِالصَّخْرِ فَقُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ یَا جَبْرَئِیلُ‏ فَقَالَ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ یَنَامُونَ عَنْ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ثُمَّ مَضَیْتُ فَإِذَا أَنَا بِأَقْوَامٍ تُقْذَفُ النَّارُ فِی أَفْوَاهِهِمْ وَ تَخْرُجُ مِنْ أَدْبَارِهِمْ فَقُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ یَا جَبْرَئِیلُ قَالَ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً ثُمَّ مَضَیْتُ فَإِذَا أَنَا بِأَقْوَامٍ یُرِیدُ أَحَدُهُمْ أَنْ یَقُومَ فَلَا یَقْدِرُ مِنْ عِظَمِ بَطْنِهِ فَقُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ یَا جَبْرَئِیلُ قَالَ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا»؛[بحارالانوار چاپ موسسه الوفاء بیروت جلد ۱۸ صفحه ۳۱۹ الی صفحه۳۳۲ حدیث ۳۴]
سپس به راه خود ادامه دادم؛ به گروهی از مردان رسیدم که لب‌‌هایی مانند لب‌‌های شتر داشتند. از گوشت‌‌های پهلوهایشان می‌بریدند و در دهانشان می‌گذاشتند. پرسیدم: ای جبرئیل اینها چه کسانی هستند؟ گفت: اینان افرادی هستند که از دیگران عیب‌‌جویی کرده و آنان را مسخره می‌کردند. سپس از آن‌جا عبور کردم و به گروهی دیگر رسیدم که با سنگ به سر آنان می‌زدند. پرسیدم: ای جبرئیل اینان چه کسانی هستند؟ گفت: اینها کسانی هستند که می‌خوابیدند و نماز عشای خود را ترک می‌کردند. دوباره به راه افتادم و به گروهی رسیدم که آتش به دهانشان پرتاب می‌شد و از پشتشان بیرون می‌آمد. به جبرئیل گفتم: اینها که هستند؟ گفت: این افراد کسانی هستند که از روی ظلم، اموال یتیمان را می‌خوردند و هر کس که چنین کند قطعاً آتش خورده است و بزودی وارد جهنم خواهد شد. بعد از آن عبور کردم و به گروهی رسیدم که یکی از آنها می‌خواست بلند شود، ولی به خاطر بزرگ بودن شکمش نمی‌توانست. پرسیدم: اینها چه کسانی هستند. جبرئیل گفت: اینها رباخوارانند ...
بنابر این، با مشاهده روایتی که آدرس آن را دادم معلوم می شود که فقط زن ها نیستند که مشمول انذار و ترساندن از گناهان هستند بلکه مردان نیز از گناهان ترسانده می‌شود و به آنها نیز اخطار شده است.
بنابراین نتیجه این سوال و پاسخ این هست که اگر در مواردی زنان از گناهانشان ترسانده شده‌اند نه به جهت عناد و دشمنی با زنان است، بلکه برای برخی رفتارهایی است که تنها و تنها از زنان صادر می­شود و یا برای آنان حرام است و یا در میان آنان شیوع بیشتری دارد. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس