در باره چهارشنبه سوری مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

در باره چهارشنبه سوری مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

سوال سلام و عرض ادب و احترام. خداقوت. اینجانب سوالی در مورد خرافات بودن چهارشنبه سوری دارم که از بنده سوال می کنند لطفا شما راهنمایی کنید بنده را در مورد علت خرافی بودن چهارشنبه سوری از نظر شرع اسلام یا فتاوای مراجع عظام تقلید و عالمان دین؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و نورانیت در سایه قرآن و ولایت معصومین (علیهم السلام) و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
متاسفانه خرافه ای به نام «چهارشنبه سوری» همه ساله باعث هدر رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی زیادی شده، نظم و امنیت عمومی را برای شهروندان مختل و خانواده های بی شماری را در آغاز سال نو اندوهگین و داغدار می نماید؛ سنتی كاملا غلط و خرافی است كه از هیچ گونه پشتوانه منطقی و عقلی صحیحی برخوردار نمی باشد. متاسفانه برخی آگاهانه یا آگاهانه به اسم ترویج و پاسداشت میراث ها و سنت های باستانی، فرهنگ های جاهلی كه هیچ گونه جنبه مثبتی در آن وجود ندارد را در بین جوانان گسترش داده و در پشت این موضوع در صدد ضربه زدن به هویت اسلامی جامعه می باشند.
با وجود اقدامات تبلیغی كه در رسانه ها و توسط نیروهای انتظامی برای كاهش خسارات ناشی از این سنت جاهلی در نظر گرفته شده است اما ریشه كنی این قبیل ناهنجاری ها با كار عمیق فرهنگی امكان پذیر است.
فتاوای مراجع عظام تقلید:
سوال: خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده به در به اعتقاد نحسی ۱۳ و احیای این گونه مظاهر چگونه است؟ متأسفانه این اعمال مورد تشویق قرار گرفته است؟
آیةالله العظمی امام خامنه ای: چهارشنبه سوری و سیزده به در مبنای عقلایی ندارد. (مجموعه استفتائات)
آیةالله العظمی فاضل لنكرانی: در فرض مزبور كه دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
آیةالله العظمی بهجت: این كارها مشروعیت ندارد.
آیةالله العظمی تبریزی: هیچ یك از این امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل كردن از آخرت است و این كه تصور می كنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وامی دارد تصوری باطل است، آنچه مردم را به عزت می رساند و به حفظ وطن وامی دارد ایمان است و بس.
آیةالله العظمی صافی گلپایگانی: اشكال دارد.
آیةالله العظمی سیستانی: اموری كه به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: این كارها شایسته مسلمان نیست.
--------------
در همین راستا و با توجه به تبلیغات گسترده ای که از سوی رسانه های ضد انقلاب، علی الخصوص سایت سازمان منافقین صورت می گیرد.

آیةالله العظمی مکارم شیرازی سالهای قبل در خلال درس خارج خود در قم به این موضوع پرداخت و خواستار حذف مراسم خرافی چهارشنبه سوری و ممانعت از انجام حركات ناشایست در این روز شد.
ایشان در ادامه افزودند: متاسفانه در چنین روزی (چهارشنبه سوری) شاهد انجام برخی از حركات ناشایست از سوی قشر جوان هستیم و مسئولان و نهادهای ذیربط باید از انجام چنین حركاتی جلوگیری كنند. چهارشنبه سوری یك مراسم خرافی بر گرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد. پیامبر گرامی اسلام در بدو آغاز رسالت خود با برخی از سنت‌های اعراب جاهلی مخالفت كردند و ما نیز باید با سنت غلط چهارشنبه سوری مقابله كرده و آن را حذف كنیم. دین مبین اسلام دارای سنت‌ها و آیین‌های بسیار خوبی است كه این آیین‌ها باید جایگزین آیین غلط چهارشنبه سوری شود. در ایام نوروز كه از اعیاد باستانی است، باید سنت‌هایی همچون دید و بازدید، صله رحم، كمك به دیگران و … ترویج شود و ما نباید تسلیم سنت‌های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه كه به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.

استفتائی درباره چهارشنبه سوری در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده، که به شرح ذیل است:
سوال: نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟
جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
علاوه بر استفتاء از رهبر معظم انقلاب، از دفتر برخی مراجع عظام تقیلد نیز در این زمینه سوال شد که پاسخ دادند: مراسم چهارشنبه آخر سال، علاوه بر اینکه مبنای شرعی ندارد، نوعی آتش پرستی است و خواندن اشعاری مانند " زردی من از تو و سرخی تو از من" مصداق حاجت خواستن از آتش است.
آیت الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید نیز مراسم چهارشنبه آخر سال را نوعی خرافه و اعمال آن را خلاف شرع و عقل دانست.
وی اظهار داشت: قرآن مجید می‌فرماید یکی از اهداف بعثت پیامبر این است، غل و زنجیری که بر افکار مردم بسته شده بود را باز کند.
وی اضافه کرد: مراد از غل و زنجیر، آداب و رسوم جاهلی است که هیچ اثری در اخلاقیات و زندگی انسان ندارد. از این رو، پیامبر اسلام تمام رسوم جاهلیت را که به ضرر انسان بود، لغو کرد.
آیةالله العظمی سبحانی مراسم چهارشنبه آخر سال را یکی از این رسوم غلط برشمرد و افزود: مراسم آخرین چهارشنبه سال، به نحوی که در ایران رسم شده، جهل است و ضررهای آن برای همه مشهود است.
این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: متاسفانه به خاطر همین رسوم غلط، جوانان زیادی زخمی و کشته می‌شوند و پدران و مادران آنها در سوگ آنها می‌نشینند.
آیةالله سبحانی با بیان اینکه عقل و شرع به هیچوجه این آداب غلط را نمی‌پسندد، تصریح کرد: همه انبیا و اولیای الهی آمدند تا با خرافات مبارزه کنند و مراسم چهارشنبه آخر سال هم نوعی خرافه است.
وی با اشاره به برخی اعمالی که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود، گفت: پریدن از روی آتش و گفتن برخی جملات به هیچوجه درست نیست.
این مرجع تقلید از مردم خواست مراقب اعمالشان باشند و در چهارشنبه آخر سال سال، دچار مسایل خلاف شرع و عقل نشوند.
حجةالاسلام و المسلمین «سید هاشم حسینی بوشهری»، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با تاکید بر اینکه جوانان و مردم باید تنها دنبال مسایلی باشند که در دین اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بر آنها تاکید شده است، گفت: برنامه چهارشنبه آخر سال، هیچ مبنای عقلی و دینی ندارد.
وی با بیان اینکه نباید مسایل اصلی را رها کنیم و دنبال خرافات برویم، اظهار داشت: برنامه چهارشنبه آخر سال برای جوانان و جامعه تبعاتی دارد و باعث ناهنجاری های اجتماعی خواهد شد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری از نسل جوان و مردم خواست در برنامه هایی که از طرف بزرگان، مورد نهی و سرزنش قرار گرفته است، شرکت نکنند.
حجةالاسلام والمسلمین «محمود رجبی»، عضو دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت: برنامه آخرین چهارشنبه سال، یک سنت غلط و خرافی است که با منطق اسلام، شرع مقدس و هیچ استدلال و برهان عقلی سازگاری ندارد.
وی اظهار داشت: در هیچ تحقیقی ثابت نشده است که چهارشنبه سوری باعث خوشبختی کسی می شود.
وی خاطرنشان کرد: این روز در سال های اخیر، منشاء آسیب رسانی به برخی از افراد جامعه شده است که به خاطر عوارض آن باید برداشته شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بیماران قلبی فراوانی در جامعه داریم و گاهی یک انفجار موجب می شود کسی جان خود را از دست بدهد.
وی افزود: این مساله فی النفسه، اثر منفی و زیانبار دارد و باید با کسانی که باعث سلب آسایش مردم می شوند برخورد شود.
رجبی یادآورشد: جوانان باید دنبال منطق و استدلال بروند و بزرگان ما بارها اعلام کرده اند که مراسم چهارشنبه آخر سال از نظر شرعی و عقلی مردود است.

آیةالله «احمد علم الهدی»: چهارشنبه سوری اگر با این عنوان باشد که جریانی در سرنوشت انسان دخالت می کند،خرافه است و در صورتی که فکر کنیم با روشن کردن آتش خوشبخت می شویم این نیز نوعی شرک است.
وی اظهار داشت: آیا اگر آتش چهارشنبه سوری روشن شود ولی خداوند اراده کند ما گرفتار شویم کسی می تواند از مقدر خداوند جلوگیری کند؟
آیت الله العظمی نوری همدانی در پاسخ به این استفتاء ایرنا بیان داشت: بسمه تعالی. چهارشنبه سوری جزء خرافات است و کارهایی که انجام می دهند و موجب آزار و اذیت مردم می شود حرام می باشد و باید جدا از آن اجتناب شود.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی گفت:دلیل حرام بودن مراسم چهارشنبه آخر سال خرافی و خطرناک بودن و همچنین سیاسی کردن آن است.
وی افزود: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می شود زیرا بعضی درانجام این مراسم معتقد بودند آتش،زردی آنها را می گیرد و سلامتی به آنها می دهد که این عقیده، مساله توحید افعالی را زیر سوال می‌برد.
حجةالاسلام والمسلمین «محسن غرویان»، استاد حوزه علمیه قم: اقداماتی که آثار بت پرستان، زرتشتیان و بت پرستان را احیاء کند، اشکال دارد و جوانان باید از آن دوری کنند.
وی اظهار داشت: دشمنان امروز قصد دارند کشور ما را متهم به خرافه پرستی و وحشی گری کنند و کارهایی که در آیین چهارشنبه آخر سال انجام می شود چیزی جز وحشی گری نیست و این خواست استعمار است.
آیةالله محسن مجتهد شبستری به بی اساس بودن آتش بازی درفرهنگ ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: هیچ مدرکی دراین خصوص درکتب و روایات دین اسلام وجود ندارد .
وی روشن کردن آتش در شب چهارشنبه آخر سال را برگرفته از مسلک ایرانیان زرتشتی البته آن هم دین تحریف شده زرتشت دانست و اظهار داشت : جز ترویج آتش پرستی هدفی براین رسم، متصور نیست. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس