حکم وسواس هایم در نماز مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

حکم وسواس هایم در نماز مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای

سوال سلام خدا قوت دختری هستم که چند ماهی هست درنمازهای واجبم دچار وسواس شدید در قرائت و تکان خوردن ریز هستم به طوری که تمام توجهم به الفاظ هست و اصلا نمیتوانم متوجه روح نماز شوم چند بار تمرین میکنم ولی نمیتوانم بی اعتنا به الفاظ شوم در نمازهای مستحبی این مشکل رو ندارم اما در نماز واجب از لحظه قامت بستن دچارتنگی نفس میشم نمیتوان راحت قرابت کنم تمام توجهم به این است الفاظ را اشتباه نگم این باعث شده کلافه شم وقت زیادی برای نماز بذارم چندبار نمازمو بشکنم و نسبت به اعمال مستحبی بی رغبت باشم هرچه سعی میکنم و با خودم میگم اینجور درست نیست نمیتونم عملا اجرا کنم. راه نفسم بسته میشه اصلا انگار نمیتونم مثل سابق نماز عادی بخونم. خیلی تاثیر بدی روم گذاشته خیلی حالم بده. این رو هم بگم که این ماجرا از جایی شروع شد که برای مرده ای نماز قضا میخوندم سرحساسیتی که برای اون گذاشتم به نماز خودم هم سرایت کرد. راهنماییم کنید خیلی اوضام خرابه
این روهم بگم که این حساسیت در وضو گرفتن هم سرایت کرده خیلی در وضوم شک میکنم و خیلی طول میکشه و اصلا قبلا اینطورنبودم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم.
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و نورانیت در سایه قرآن و ولایت معصومین (علیهم السلام). و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
دخترم البته از اینکه به نماز توجه دارید و نگران بد خواندن نماز هستید به شما تبریک میگویم ولی نه تا این حد.
آقا امام صادق علیه السلام می فرماید: «هر چیزی حد و اندازه ای دارد». بنابراین حضور قلب در نماز و توجه به معانی نماز اصلاً واجب نیست حضور قلب یکی از مستحبات نماز هست ولی از واجبات نیست و یقیناً شیطان به بهانه انجام این مستحبّ می‌خواهد واجب را از شما بگیرد بنابراین نسبت به آنچه که نوشته اید بیخیال و بی توجه باشید با این رفتار پوزه شیطان که در صدد منحرف کردن شما هست به خاک مالیده می‌شود و از منحرف کردن شما ناامید می گردد نماز را به همان سادگی که همه مردم انجام میدهند بخوانید.
بسیاری از بزرگان تلاش داشته اند تا رفتار عوامانه داشته باشند زیرا رفتار امامان به دور از وسواس و نگرانی های بیجا است.
چه بسا نماز یک خانم ساده و خانه دار و یک مرد ساده و کارگر بسیار بهتر و زیباتر از نماز شخص مثلا آگاه به مسائل و وسواس به اعمال باشد.
دخترم اصلا دین اسلام دین سهل و ساده و آسان و آرامش بخش است و دین سختگیری و مشقّت نیست در حدیث آمده است که: «ان الدین لیس بمضیق فان الله یقول ما جعل علیکم فی الدین من حرج» یعنی به درستی که دین برای تنگنا و سختی نیست و خداوند می فرماید در دین هرگز سختی برای شما قرار داده نشده است.
بنابراین وقتی خداوند سختی و مشقت برای بندگانش نمی خواهد چرا خودتان برای خودتان مشقّت ایجاد میکنید.
پس به لطف الهی تکیه کنید و پوزه شیطان را به خاک بسائید سختی ها و مشقت هایی را که او برای شما ایجاد می کند رها کنید در این صورت هم نماز خوب و نورانی می خوانید و هم خودتان به آرامش می رسید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس