حکم نذر ناصحیح مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای - نذر و عهد

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نذر و عهد:

حکم نذر ناصحیح مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای

سوال دختری هستم که سه ماه است اقا پسری به خاستگاری بنده امده و تمام شرایط ازدواج ما فراهم شده و خانواده ها رضایت داده اند و ما هم بشدت به هم علاقه مند هستیم چون از هر نظر مناسب ازدواج باهم هستیم. در مرحله ی آخر که خانواده ی من مقدار و نوع مهریه را مشخص کردند-خانواده ی پسر رضایت دادند اما خود اقاپسر چون پنج سال پیش نذر کرده که از جانب خودش مقدار مهریه ی دختری که در اینده میخواهد با او ازدواج کند را تعیین کند و باید ۱۴سکه مهرش کند. الان میگوید چون نذر کرده ام میترسم گناه شود و اگر بخواهد نذرش را ادا کند، ازدواج ما بهم میخورد.
پسر نمیتواند از جانب خودش از حق شرعی دختر یعنی مهریه، نذر کند.
چون خانواده ی من چیز دیگری از او نخواسته اند به همین دلیل اگر مهریه را نپذیرد ازدواج ما از طرف خانواده ی من بهم میخورد و ما واقعا نمیخواهیم از هم جدا شویم چون هردو مؤمن و اهل خدا و اسلام هستیم، زودتر میخواهیم محرم شویم به نیت انکه باهم به خدا نزدیکتر شویم.
با این شرایط که پسر نمیتواند بر نذر پنج سال پیش خود عمل کند و مقدار مهریه را از جانب خودش برای دختر بالاجبار ۱۴سکه تعیین کند و قطعا ازدواج برهم میخورد.ایا عمل : کردن به چنین نذری جایز هست؟
تورا به خدا راهنمایی بفرمایید-ازدواج و زندگیه ما در گرو همین مهریه است که متاسفانه این نذر نا به جا دارد خرابش میکند.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت و هدایت و نورانیت.
با تشکر از حُسن اعتمادتان به سایت انهار.
اولاً: نذر آن پسر شرعاً صحیح نمی باشد و از اصل و بُن اشکال دارد.
ثانیاً: بر فرض صحیح بودن نذر و عمل نکردن به نذر پسر می تواند کفاره بدهد و در این صورت گناهی بر گردن او نیست در حالی که در ابتدا بیان کردیم که اصلاً چنین نذری صحیح نمی باشد. یاحقّ.
شماره تلفن دفتر:
حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) در قم: ۳۷۷۴۶۶۶۶ - ۰۲۵
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس