چله گرفتن - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

چله گرفتن

سوال سلام بر شما. خانمی هستم که علاقه مند به گرفتن چله شده ام اما سؤالم این است که آیا چله گرفتن مستند شرعی و دینی دارد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما بخیر و برکت و سعادت
با تشکر از شما به خاطر اعتمادتان به سایت انهار جهت دریافت پاسخ به سؤالتان؛
چله گرفتن موضوعی است که برای آن منبع قرآنی و روایی وجود دارد که فقط به یک آیه از قرآن و یک روایت از احادیث معصومین (علیهم السلام) اشاره می شود:
(۱) چله در قرآن:
وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً…[ ۱]
و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آن‌که زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد…
( ۲) چله در روایت (فرمایش آقا امام باقر «علیه السلام»):
عن أبی جعفر (علیهما السلام) قال: مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏‏»؛[ ۲]
هیچ بنده ای نیست که چهل روز ایمان خود را برای خداوند عزّوجلّ خالص گرداند یا این که فرمود هیچ بنده ای نیست که چهل روز خوب یاد خدا کند مگر اینکه خدا او را نسبت به دنیا زاهد و بی میل نماید و نیز او را از درد و درمان دنیا آگاه کند و حکمت را در دلش استوار کند و زبانش را به آن گویا سازد…
چند نکته جهت آگاهی:
۱- کسب مقامات معنوی منحصر در چله‌ گرفتن نیست بلکه انسان با عمل به واجبات دین و دوری از محرمات الهی، می تواند بدون چله گرفتن به مقامات معنوی و کمالات برسد.
۲- بانوان با توجّه به پریود شدن و قاعده گیشان می‌توانند چله بگیرند و دعاهای وارده را بخوانند ولی واجب است در دوره پریود شدنشان از خواندن سوره های سجده دار اجتناب کنند.
۳- بانوان محترمه برای رسیدن به مقامات معنوی در چله گرفتن، نباید حقّ شوهر را نادیده بگیرند به عبارت دیگر چله گیرفتن نباید با حقوق شوهر منافات داشته باشد! و صدالبته بانوان محترمه قبل از انجام مستحبات، باید به وظایف شرعی واجب خود در قبال شوهر توجه داشته باشد زیرا انجام مستحبّات بدون اجازه شوهر جایز نیست.
۴- البته برخی از آداب و دستورات چله‌ گرفتن مستند روایی ندارد. یاحقّ.
--------------
[1] سوره اعراف آیه ۱۴۲.
[2] اصول کافی ترجمه مرتضوی، ج۳، ص ۴۵.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس