حکم نزدیکی از مقعد مرجع تقلید: آیةالله العظمی بهجت - ازدواج و زناشویی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ازدواج و زناشویی:

حکم نزدیکی از مقعد مرجع تقلید: آیةالله العظمی بهجت

سوال سلام. فتوای مراجع عظام تقلید در باره نزدیکی همسر از مقعد چیست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت.

بزرگوار فتاوای مراجع عظام تقلید در این زمینه:
آیات عظام: امام خمینی، امام خامنه ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی مظاهری: در دُبُر زن حائض، وطی کردن، کراهت شدید دارد.
آیةالله العظمی اراکی: در دُبُر زن حائض، وطی کردن، محلّ اشکال است.
آیةالله العظمی خوئی: بنابراحتیاط لازم وطی زن در دُبُر، چه حائض باشد چه نباشد، حرام است.
آیات عظام: گلپایگانی، صافی گلپایگانی: در دُبُر زن حائض هم وطی ننماید چون کراهت شدیده دارد.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: وطی کردن در دُبُر زن حائض اگر راضی باشد، کراهت شدیده دارد.
آیات عظام: بهجت، تبریزی، وحید خراسانی: بنابراحتیاط واجب از وطی در دُبُر زن حائض اجتناب شود.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: وطی زن در دُبُربطور کلی شدیداً مکروه است و خلاف احتیاط استحبابی است و در حال حیض، احتیاط استحبابی اکید در ترک آن است.
آیةالله العظمی سیستانی: بنابراحتیاط وطی زن در دُبُر اگر راضی نباشد، چه حائض باشد چه نباشد، جایز نیست.
منابع: توضیح المسائل مراجع م 450 – العروةالوثقی احکام الحیض – منهاج الصالحین م 228 – وسیلةالنجاة م 268 - أجوبةالإستفتائات
***** **** *****
البته غیر از حکم شرعی، باید جنبه های بهداشتی چنین عملی را نیز در نظر گرفت زیرا نزدیکی از پشت با همسر عملي غير طبيعي است و از نظر علمی و پزشکي نيز ثابت شده که اين عمل پرخطر و موجب آسيبهاي جسماني برای زن است. در قوانين مجازاتهاي اسلامي آمده: اگر مردي همسرش را مجبور به این عمل کند! زن مي تواند از شوهر خود شکايت کند.
پزشکان گفته اند: دستگاه گوارشي داراي دو نوع اسفنکتر sphincter می باشد:
1- اسفنکتر داخلي و غير ارادي؛ که دريچه ورودي غذا به معده و خروج آن مي باشد.
2- اسفنکتر خارجي؛ که ارادي است و وقتي که غذا بلعيده مي شود از طريق مري پايين آمده و به سمت معده مي رود.
زماني که شخصی احساس کند که نياز به خروج مدفوع از دريچه مقعد را دارد اين همان زماني است که اسفنکتر داخلي 1 باز شده و همانطور که گفته شد غير ارادي است. اما عمل باز کردن دريچه مقعد ( اسفنکتر خارجي) و در کل دفع مدفوع؛ ارادي است و دست خود شخص مي باشد و زماني که شخص احساس نياز به اجابت مزاج کرد و خود را نگه میدارد تا به محل مناسب برسد و سپس به اراده خود باعث خارج شدن مدفوعش مي شود اين نگه داشتن و اين عمل خارج کردن مدفوع؛ توسط اسفنکتر خارجي که ارادي است انجام مي شود. و رابطه جنسي از پشت باعث آسيب ديدگي اسفنکتر خارجي میشود و باعث مي شود که دريچه خروجي مقعد (Anal) به درستي کارش را انجام ندهد يعني از قدرت ارادي خارج مي شود. و به مرور زمان امکان ارادي خروج مدفوع يا نگه داشتن خود را از دست مي دهد. در اين صورت نا خواسته و غير ارادي مدفوع از دريچه مقعد خارج ميشود در اين صورت هميشه لکه هايي از مدفوع در لباس زير مشاهده مي گردد.
البته نزدیکی از پشت موجب بيماریهاي عفوني و ويروسي همانند هپاتيت، ايدز، سفليس و بيماريهاي مقاربتي میگردد زیرا در درون مقعد باکتريهاي زيادي مي باشد، که موجب انتقال ويروسهايي نظير ايدز و ... میشود.
از امام صادق (عليه السلام) درباره آميزش از پشت سـؤال شد حضرت فرمود: همسرت، عروسك و عشق زندگي توست؛ او را با اين كار اذيت مكن.
وسائل الشيعه، ج20،ص143. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس