حکم مهریه و ارث زن پس از فوت شوهر مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی - ارث

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ارث:

حکم مهریه و ارث زن پس از فوت شوهر مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

سوال پدرم فوت کرده است و خانم دوم داشت با مهریه 500 سکّه. از ماترکش بابت طلبکاران خرج شد و پدر خدا بیامرزم مغازه را قبلاً به نام دو نفر از پسرها کرده است که از محل فروش آن چیزی به خانمش نرسد. حال پس از مرگش چیزی به آن خانم ارث می رسد.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:

سم الله الرحمن الرحیم.
سلام علیکم و رحمة الله.
وقت شما به خیر و برکت و سعادت.
با تشکر از اینکه شما به سایت انهار اطمینان کرده و سوالتان را برای سایت ارسال کرده اید
اما پاسخ به سوال شرعی شما بزرگوار:
البته کسی که ازدواج می کند و مهریه ای را تقبل می کند شرعاً مدیون هست و باید مهریه زن را بدهد و اگر در زمان حیاتش مهریه زن را ندهد پس از حیاتش اگر ارثی از او باقی مانده باشد ابتدا باید بدهی های میت را بدهند و اگر چیزی باقی مانده بین ورثه تقسیم شود و مهریه همسر نیز یکی از بدهی های میّت می باشد.
در هر صورت اگر به قول شما مغازه اش را به نام فرزندش کرده است تا چیزی از آن به زن نرسد خلاف شرع مرتکب شده و قطعاً در اون دنیا نسبت به دِین و قرض و بدهیش که به گردن دارد مدیون هست و تنها راه برای آزادی و آرامش او در عالم قبر و قیامت رضایت و گذشت همسرش از او می باشد و البته اگر فرزندان بخواهند به حال پدر دلسوزی کنند و پدر را از دِین آزاد کنند گذشت و همت کنند و بدهی پدرشان را به همسرش پرداخت کنند یا از او رضایت بگیرند و طلب حلالیت کنند.
از شما بزرگوار ملتمسانه درخواست دارم برای فرج و ظهور آقا امام زمان (علیه آلاف التحیة و الثنا) و عزّت و عظمت و شوکت اسلام و مسلمین و سلامتی رهبر معظم انقلاب حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای و مراجع معظم و بزرگوار تقلید و امت اسلام به ویژه جوانان و پیروزی رزمندگان اسلام و آمرزش اموات و شفا و سلامتی بیماران و برقرار شدن صفا و صمیمیت و رفع اختلاف در بین خانواده ها و مؤمنان و خوشبختی و ازدواج درست و شایسته و صالح دختران و پسران مسلمان و خانه دار شدنشان و شاغل شدنشان و رفع فقر از فقرا و غصه از دل غصه داران و نورانیت جامعه اسلامی و دینی و جهانی دعا بفرمایید. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس