حکم حجاب و حضورم با مسخره اطرافیان، مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای - حجاب و پوشش

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حجاب و پوشش:

حکم حجاب و حضورم با مسخره اطرافیان، مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای

سوال سلام حقیر دختری چادری و مقید هستم و در برخی مواقع که بعضی چیزها را رعایت میکنم مورد تمسخر اقوام قرار میگیرم و تا جایی پیشرفته که به بنده "شیخ و آخوند" میگویند؛ در این موقعیت چه پاسخی به این افراد بدهم و آیا باید کاری که انجام میدهم مثلا استفاده از ساق دست یا روسری مشکی را دیگر انجام ندهم؟
سوالات بنده:
۱) گوش کردن و ماندن در جاییکه موسیقی با صدای زن چخش میشود چه حکمی دارد؟ اگر نتوان از آنجا خارج شد؟
۲) استفاده از گیره حجاب که بعضا زینتی هستند و زیبایی را به همراه دارند چه حکمی دارد؟
۳) پوشیدن روسری و ساق دست هایی که به قول معروف "ست" یا همان هماهنگ هستند چطور ؟
(مثلا پوشیدن روسری و ساق دست گُلگُلی) با تشکر فراوان در پناه حق
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
نماز و روزه و عبادات قبول
دخترم البته مومنین برای انجام سنت های الهی و دستورات پروردگار متعال و خالق یکتا و اولیای دین (علیهم السلام) و سفارشات قرآنی باید استقامت کنند و نه تنها شما بلکه تمام پیامبران عظیم الشان و بویژه آقا رسول اکرم (صل الله و علیه و آله و سلم) و مومنان همگی در مواجهه با دشمنان مورد مسخره و جسارت و اهانت قرار گرفته و می گیرند و شما هم یکی از آنها.
البته تحمل جسارت ها و اهانت‌ها در راه دین برای شما موجب اجر و ثواب هست و شما ضرر نمی‌کند بلکه آنها هستند که ضرر می‌کند و به شخصیت شما بدهکار می‌شوند و در قیامت باید پاسخگوی شما باشند.
دخترم وقتی شما زندگانی انبیاء عظام علیهم السلام را که مطالعه بفرمایید می‌بینید یکی از ظلم هایی که به آنها می شده است این بوده که آنها را مسخره می‌کردند و به آنها اهانت می‌کردند.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در رأس کسانی بوده است که مورد تمسخر اطرافیان قرار می گرفته و مورد مزاحمت اطرافیان قرار داشته است، حتی اقوام و نزدیکان او مانند ابو لهب و زن ابولهب به او ظلم کرده و او را مورد اهانت و جسارت های فراوان قرار می‌داده است ولی پیامبر اکرم (صل الله و علیه و آله و سلم) استقامت کرد و دین خدا را به جهان ابلاغ فرمودند آقا امیرالمومنین و ائمه هدی (علیهم السلام) نیز همین گونه مورد مزاحمت و تمسخر قرار گرفته اند بنابراین شما هم در راه دین و حفظ ارزشهای اسلامی باید اینگونه جسارت ها و اهانت ها را به جسم و جان خود پذیرا باشید.
اما راجع به پاسخ به سوال هایی که فرمودید:
دختر خوبم. نشستن در مجلس گناه مانند پخش صدای زن در صورتی که با غنا می خواند جایز نیست و حرام است مگر اینکه رفتن شما از آن مجلس مقدور نباشد و محال باشد.
پوشیدن لباس های به قول معروف ستّ و یک رنگ و یک دست اگر موجب تحریک نامحرم نباشد و فقط به زیبایی و جذابیت شما در بین خانم‌ها کمک کند اشکال ندارد و اتفاقاً بپوشید بهتر است ولی در مقابل نامحرم در صورتی که تحریک کننده باشد نپوشید چون جایز نیست.
خوشحال باشید از اینکه در راه دین مورد اهانت و جسارت قرار می گیرید زیرا تحمل این مزاحمت ها برای شما؛ از شما شهیدی زنده و رزمنده و مجاهدی پرکار می سازد که در روز قیامت با شهدا و رزمندگان اسلام محشور خواهید شد و مورد مهر و محبت خدای سبحان و اولیای دین (علیهم السلام) و شفعاء قیامت مانند آقا رسول اکرم (صل الله و علیه و آله و سلم) و ائمه هدی (علیهم السلام) قرار می گیرید.
از شما التماس دعا دارم و تقاضا دارم برای حقیر به خاطر آنچه که تحمل می‌کنید و نزد خداوند البته مقرّب می‌شوید دعا بفرمایید. یا الله.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس