آیا خداوند حقّ خودش (نماز و...) را میبخشد (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - حق الناس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حق الناس:

آیا خداوند حقّ خودش (نماز و...) را میبخشد (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال سلام اینک خدا حقّ الله رو میبخشه آیا نماز و روزه هایی ک ب دلیل بچه سالی در ابتدای تکلیف گرفته نشده و شرایط کفّاره یا پرداخت هزینش نیست آیا بخشیده میشه برفرد یاخیر؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ البته نباید کسی در بجا آوردن نمازش کوتاهی کند و اگر شخصی موفق نشود و یا بدلیل بچگی نمازش را نخوانده باشد واجب هست از سستی خود در انجام وظیفه شرعی اش توبه و استغفار کند و آنچه از او فوت شده قضا نماید.
این مطلب دلالت بر اهمیت حقّ الناس دارد زیرا خداوند از حقّ الناس حتماً نمی گذرد در حالی که ممکن هست از حقّ الله (یعنی حقّ خودش) بگذرد.
حقّ الله اصطلاحاً به حقوقی می گویند که خدا آن ها را بر انسان واجب کرده و وظیفه انسان قرار داده است. باید انسان آن ها را به جهت احترام گذاشتن به خدا و رعایت ادب انسانی با خالقش انجام دهد یا ترک کند.
بر این اساس رعایت نکردن هر حکمی که از ناحیه خدا واجب شده باشد، ترک حقّ اللّه است و ترک حقوق الهی، گناه محسوب می شود . برای جبران آن، نیاز به توبه است. در بعضی موارد، غیر از توبه، نیاز به جبران و کفّاره و پرداخت جریمه است، مثلاً اگر کسی به طور عمد روزه نگرفت، غیر از قضا، باید کفاره نیز بدهد.
با توجه به این نکته می گوییم از آن جایی که خداوند نماز خواندن را بر انسان واجب کرده است، خواندن نماز، حق الله است و ترک آن عمدا، از جمله گناهان کبیره بوده و فرد گنهکار مستحق عذاب است.
حال اگر کسی بگوید"خداوند رحمن و رحیم است و می بخشد و از حق الله می گذرد"در پاسخ می گوییم:
آری؛ خداوند رحمن و رحیم است و می بخشد و از حقّ الله می گذرد اما حقیقت آن است که خداوند در آیات بسیاری از قرآن شرط بخشش خود را توبه و جبران گذشته معرفی کرده است: «هر کسی کار بدی انجام داده یا به خود ستم روا داشته (اگر) از خداوند طلب آمرزش کند، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت».
«ای بندگان من! ای کسانی که (با بدی‌ها و گناهان) بر خود ستم روا داشتید، از رحمت خداوند ناامید نشوید (و بدانید که در صورت توبه کردن) خدا همه گناهان را می‌آمرزد، چه این که او بسیار آمرزنده و مهربان است».
بنابراین شرط اینکه مورد رحمت و بخشش خداوند قرار بگیریم، جبران حقوق الهی است و به خوبی روشن است برای جبران حقوق الهی، نیاز به توبه است. البته در بعضی موارد, غیر از توبه ,نیاز به جبران و کفّاره و پرداخت جریمه است, مثلاً اگر کسی به طور عمد روزه نگرفت, غیر از قضا, باید کفاره بدهد و یا کسی که به عمد نماز های واجبش را ترک کند و یا به اندازه ای تاخیر اندازد که قضا شود، باید نماز های قضا شده را اعاده کند. در غیر این صورت توبه او محقق نمی شود ووقتی توبه او محقق نشد، معلوم نیست مورد رحمت و بخشش خداوند قرار بگیرد. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس