حکم کندن موی سفید صورت (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

حکم کندن موی سفید صورت (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

سوال با سلام
بنده هنگام مطالعه سایت در پاسخ به مشکلات جوانان یک مطلب را دیدم که برایم سوال پیش امده. آقا امام صادق (علیه السّلام) می‌فرماید: «سه دسته‌اند كه خداوند با ایشان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به آنها نگاه نکند و پاكشان نفرماید و برایشان عذاب دردناكی است:
1.. كسی كه موی سفیدش را بكند (تا خود را جوان نمایش دهد)؛
2. كسی كه به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج كند (استمناء کند)؛
3. كسی لواط دهد.
آیا این روایت جزء روایات کاملا معتبر هستند؟ ممنون می شوم اگر آدرس سند آن را بفرمایید جهت اطلاع خودم.
چون به لحاظ منطقی با گفته اهل بیت جور نمی آید ، یا اینکه شاید در جمله اول ( کسی که موی سپیدش را بکند) منظور خاصی نهفته باشد. گناه کبیره دو عمل دیگر کامل محرز و آسیب شان برای خود فرد و جامعه کاملا واضح است و در روایات متعدد و همچنین در قران بیان شده اما مورد موی سپید خیر.با توجه به اینکه احکامی که در دین اسلام امده با منطق انسان سازگار است و آن بخشی که قابل درک برای ما نیست یا اطلاعاتش را نداریم مثل بخش احکام که مجتهد با فرا گرفتن علمش مار را یاری می دهد یا چیزهایی است که ما بدلیل علم اندکمان آن را نمی فهمیم مثل بسیاری مسائل که با پیشرفت علم آشکار شده و یا اینکه در زمره امور غیب است و وظیفه ما به عنوان مسلم، تسلیم بودن در برابر آن است مسائل اینچنینی که اغلب تحت عنوان روایت است واقعا ایجاد سوال می کند.
-چطور کسی که موی سفید خود را حتی به قصد جوان نشان دادن خود و فریب دیگران در مورد این موضوع بکند با کسی که نعوذ با ا... استمناء کرده یا از آن بدتر مرتکب عمل قوم لوط شده یکی است؟
-اگر حرمت این مساله تا این حد است پس چطور در احکام شرعی حکمی برای ان نیامده و کفاره ای برایش مشخص نشده است؟ اصلا چطور همه مراجع تقلید معظم در مورد گناه به این بزرگی سکوت کرده و حکمش را بیان نکرده اند؟
- در حال حاضر تقریبا همه خانمها و همچنین تعداد قابل توجه ای از آقایان حتی مومن برای پنهان کردن موی سفید خود آن را رنگ میکنند. پس چرا کسی از حرمت این موضوع با خبر نیست؟
با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 
جواب: سلام علیکم؛ حدیث مورد نظر شما را مرحوم شیخ صدوق در خصال خود چنین آورده است: «عن ابي بصير قال سمعت ابا عبد اللَّه (عليه السّلام) يقول: ثلاثة لا يكلّمهم اللَّه يوم القيامة و لا ينظر إليهم و لا يزكّيهم و لهم عذاب أليم النّاتف شيبه، و النّاكح نفسه، و المنكوح في دبره.»
ابو بصير مى‏گويد: از امام صادق (عليه السّلام) شنيدم كه مى‏فرمود: روز قيامت خداوند با سه كس سخن نمى‏گويد و به آنان نگاه نمى‏كند و آنان را پاك نمى‏گرداند و عذاب دردناكى خواهد داشت: كسى كه موى سفيد خود را بكند، و كسى كه با خود نكاح كند، و كسى كه با پشت او آميزش شود.
مرحوم آیةالله العظمی تبریزی، در کتاب صراط النجاة، ج 5، ص 374 و 375؛ در باره علّت نهی از کندن موی سفید فرموده:
موی سفید را بکند تا جوان دیده شود و در نتیجه غفلت بر او مستولی گشته و مرگ را فراموش کند چون موی سفید علامت رفتن است.
البته از نظر شرعی کندن موی سفید حرام نیست و فقها این روایت را بر کراهت حمل کرده اند. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس