استفتائات احکام مسافر- آیت الله العظمی نوری مدظله
احکام وطن
سؤال 238 - منظور از وطن اصلی و غیر اصلی چیست و چه حکمی بر آنها مترتب است؟
پاسخ: محلّی را که انسان برای اقامت و زندگی خود اختیار کرده وطن اوست چه در آنجا به دنیا آمده و وطن پدر و مادرش باشد یا خودش آنجا را برای زندگی اختیار کرده باشد که اولی را وطن اصلی و دومی را وطن اتّخاذی یا غیر اصلی میگویند و حکم آن اینست که در آنجا روزه و نمازش درست و تمام است و نیاز بقصد ده روز ندارد.
سؤال 239 - اعراض از وطن با چه شرایطی محقق میشود؟
پاسخ: منظور از اعراض اینست که انسان از وطن اصلی یا غیر اصلی خودش صرف نظر کند و بنای زندگی و اقامت در آنجا را نداشته باشد.
سؤال 240 - شخصی است که در طول سال تردد بین دو شهر دارد و در هر دو شهر نیز دارای مسکن میباشد و معمولاً در هر ماه سه الی 5 روز در یکی از شهرها و مابقی را در شهر دیگر است حکم نماز و روزه نامبرده چیست؟
پاسخ: در صورتی که هر دو شهر وطن او باشد نماز و روزه در هر دو جا تمام و صحیح است ولی اگر شهری که زیاد توقف میکند وطن او باشد نماز در محل دیگر قصر است مگر این که قصد اقامه ده روز کرده باشد.
سؤال 241 - اینجانب ده سال قبل از روستای خود به شهر مقدس قم کوچ کردم و مدت 2 سال ساکن قم بودم پس از دو سال مجدّداً به روستا باز گشتم ولی خانهای که در قم ساخته بودم فعلاً باقی است و در دست مستأجر است.
سؤال حقیر این است که حکم نماز و روزه بنده و خانوادهام در قم چگونه است؟ آیا قصد اقامه لازم است یا اینکه نماز تمام و روزه درست است؟ - اگر در ماه رمضان به قم آمده و ده روز بمانیم حکم چیست؟
پاسخ: جائی را که انسان محل زندگی خود قرار داده و ماندن خود را در آنجا محدود به مقدار معیّن نکرده آنجا وطن او حساب میشود و در صدق وطن بودن قصد همیشه ماندن معتبر نیست بلی لازم است که ماندن خود را محدود به مقدار معین نکند وگرنه وطن صدق نمیکند بنابراین اگر در قم به قصد وطن بودن ماندهاید و بعد از آن از این قصد اعراض نکردهاید قم وطن شما است و هر موقع که به آنجا بروید نماز و روزه شما تمام ودرست است.
سؤال 242 - آیا حوزه برای طلابی که موقتاً اقامت میکنند حکم وطن دارد؟
پاسخ: خیر، حکم وطن ندارد.
|