شرایط ازدواج (مرجع تقلید آیةالله سیستانی) - ازدواج و زناشویی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ازدواج و زناشویی:

شرایط ازدواج (مرجع تقلید آیةالله سیستانی)

سوال سلام. می خواهم ازدواج کنم راه های شناخت یک دختر متدین در جلسه خواستگاری چیست؟ با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛البته سایت انهار فقط پاسخگوی احکام کوتاه فقهی هست و مشاوره ندارد ولی بخاطر تصمیم خیری که در امر مقدس ازدواج دارید مطالبی در معرفی برخی از اوصاف شایسته برای دختر جهت ازدواج خدمت شما ارائه میشود:
نشانه يك دختر خوب و شایسته براي ازدواج
چون ازدواج يك رويداد مهم زندگي است و میتواند در سرنوشت و سعادت و خوشبختي و آبرو دار بودن انسان نقش اصلی را داشته باشد لازم هست با دقت لازم و صحيح انجام گیرد. البته نباید در عين حال برای انتخاب همسر خيلي وسواس گونه عمل شود و اگر دختری دارای لااقل 60% از معيارها لازم باشد باید به همان اكتفا كنيد و برای بدست آوردن بقیه محسنات و معیارهای لازم با برنامه ریزی علمی و تربیتی البته با اخلاق حسنه و راهنمائیهای صميمانه اقدام شود.
ملاك هاي دسته اول عبارتند از:
1. مؤمن و ديندار بودن دختر. زيرا دختر بی دین و ایمان حقيقتاً مرده ي متحرك است و كسی که متدین نباشد هيچ تضمينی برای رعايت حقوق همسر و شئونات زندگی دینی در او وجود ندارد و جوان مؤمن هرگز نمیتواند با همسری غیر مؤمن كنار بيايد.
2. با اخلاق بودن دختر. زیرا زندگی بدون اخلاق حسنه و ارزشهای اخلاقی دینی جهنمی همیشه شعله ور هست. برخی از نمونه های خوش اخلاقی و بداخلاقی عبارتند از: الف . خوش زباني و بدزباني زبان ترجمان و بيانگر احوال درون است و زبان دريچه اي است از محتويات درون فرد, زبان انسان آينده ي دل اوست. ب . بزرگواري و حسادت. ج . خوش خلقي و كج خلقي. د. حق پذيري و لجاجت
3. از خانواده ای شریف و اصیل بودن دختر. چون ازدواج یعنی پيوند دو خانواده با هم و نمي توان گفت من مي خواهم با خود اين فرد ازدواج كنم و كاري به خانواده و فاميلش ندارم.
4. عاقل بودن دختر. زیرا عقل نور افكن جاده زندگی است و بدون عقل امکان نگونبختی و بیچارگی در زندگی فراهم میشود.
5. کفو بودن دختر. زیرا كفو بودن دختر و پسر موجب امنیت در بسیاری از مراحل زندگی هست و بهانه برای اختلاف به حداقل میرسد و زندگی برای زوجین قابل تحمّل میشود.
6. محترم و عزیز بودن دختر در خانواده. زیرا دختری که در خانه ای رشد کرده باشد که از مهر و محبت و احترام لازم برخوردار نشده باشد نمیتواند در زندگی زناشوئی خود با همسر و فرزندان با مهر و محبت و عاطفه عمل کند و در نتیجه زندگی با سردی و شکنجه روحی و در حقیقت جهنمی سپری میشود.
آقا أمیرالمؤمنین على (علیه السلام) در دعايى جهت ازدواج معيارهای همسر شایسته را چنین توصیف فرموده است:
1- صالحه: خانمى كه كارهاى شايسته و مورد پسند خدا را انجام دهد؛
2- ودود: با محبت باشد؛
3- ولود: نازا وعقيم نباشد؛
4- شكور؛ در مقابل نعمت‏هاى الهى شكرگذار باشد؛
5- قنوع: اهل قناعت باشد تا در زندگى تو را به زحمت نيندازد؛
6- غيور: نسبت به دين خدا و عفت غيرتمند باشد؛
7- در برابر احسانى كه به او مى‏شود، قدردانى كند؛
8- چنانچه از سوى تو كار ناروايى سرزد، عفو و اغماض كند؛
9- اگر در زندگى يادآور خدا شدى، تو را همراهى كند و اگر خدا را فراموش كردى، يادآور تو شود و به تو تذكر دهد؛
10- آن گاه كه از منزل خارج شدى، خودش را حفظ كند؛
11- و هرگاه به منزل وارد شوى، با ورودت خوشحال و مسرور گردد؛
12- چنانچه به او دستور و فرمان دادى، اطاعت كند و اگر براى او قسم خوردى، باورت كند و تكليف خود را انجام دهد؛
13- و اگر ناراحت شدى و او را مورد غضب قرار دادى، اسباب خشنوديت را فراهم آورد.
البته اگر مادر چنین دختری دارای چنین اوصافی باشد میتوان حدس زد که به احتمال زیاد دخترش نیز این اوصاف را از مادر به عنوان ارث برده باشد.
برای احراز معیار های فوق باید تحقیق کرد و تحقیق از راههای ذیل دست یافتنی هست:
1- تحقيق و بررسي از خانواده و چگونگي روابط خانوادگي و فاميلي. چون هر فردي تحت تأثير محيط خانواده به دنيا آمده و رشد كرده است و از آن فضاي فرهنگي و اجتماعي تأثير پذير بوده و هست.
2- تحقيق و شناسايي دوستان و نزديكان و رفقاي صميمي در محل زندگي و سكونت، محل درس و محل كار.
3- گفتگوي مستقيم (ولي تحت نظارت خانواده هاي دو طرف) با يكديگر و اطلاع يافتن از نقطه نظرات همديگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آينده مي تواند در زندگي مشترك تان تأثيرگذار باشد و كسب اطلاع از ميزان اهتمام وي نسبت به ملاك ها و معيارهاي معرفي شده. یاحقّ.
در جلسات گفتگو بايد نكات زير مد نظر باشد تا دو طرف به هدف خود دست يابند:
1. گفت و گو بايد خونسردانه و با آمادگى قبلى و در فضايى آرام و بدون خوف و فشار از طرف ديگران صورت گيرد.
2. گفت و گو پس از انجام خواستگارى رسمى از طرف خانوادها و تحقيق و آگاهى از بعضى شرايط كه در مرحله تفحص به دست مى‏آيد، انجام گيرد نه در ابتداى آشنايى؛ به عبارت ديگر، در واپسين مراحل تحقيق و قبل از مراسم عقد بايد گفت و گو تحقق يابد.
3. براى موفقيت بيش‏تر، دو طرف بايد در ابتداى جلسه از يكديگر بخواهند صادقانه به پرسش‏ها و مسائل مطرح شده پاسخ دهند تا از صفات اخلاقى و خصوصيات يكديگر آگاهى يابند.
جهت آگاهي بيشتر میتوان از كتاب های ذيل بهره مند شد:
1- جوانان و انتخاب همسر على اكبر مظاهرى 2- ازدواج آسان و شيوه همسردارى محمد محمدى اشتهاردى 3- ازدواج آسمانى على اكبر مظاهرى 4- ازدواج پايدار كاظمى حقيقى 5- ازدواج در اسلام مصطفى كاشفى خوانسارى 6- ازدواج و روابط زن و مرد نجفى يزدى 7- پيوند دو قلب يا راهنماى ازدواج مهدى پاكزاد 8- جوانان و ازدواج - زندگى بهتر سيد احمد واحدى 9- جوانان، ازدواج و مسايل جنسى روح اللّه‏ خالقى 10- راهنمايى ازدواج بهزاد رحمتى 11- همسران برتر، غلامعلى افروز 12- انتخاب همسر، ابراهيم امينى 13- ازدواج مكتب انسان‏سازى، دكتر پاك‏نژاد. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس