پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن‏ - فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله):

پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن‏

سؤال 442. به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان به خصوص در نماز چه حکمى دارد؟

  جواب: به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هيچ حالى جايز نيست و نماز با آن هم بنا بر احتياط واجب، باطل است.

 

سؤال 443. استفاده مردان از انگشترى که از جنس طلاى سفيد است، چه حکمى دارد؟

  جواب: اگر چيزى که طلاى سفيد ناميده مى شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده اى رنگ آن سفيد شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى گويند مانع ندارد و پلاتين نيز اشکال ندارد.

 

سؤال 444. آيا استفاده از طلا بدون قصد زينت به طورى که ديگران نبينند، اشکال شرعى دارد؟

  جواب: پوشيدن طلا، خواه حلقه انگشترى باشد يا غير آن، براى مردان مطلقاً حرام است هرچند به قصد زينت نباشد و از ديد ديگران مخفى باشد.

 

سؤال 445. استفاده از طلا براى مردان به مدت کوتاه چه حکمى دارد؟ ما اشخاص بسيارى را مشاهده مى کنيم که مى گويند استفاده از آن براى مدت کوتاه، مثل لحظه عقد، اشکال ندارد.

  جواب: پوشيدن طلا براى مرد حرام است و فرقى بين مدت کم يا زياد نيست.

 

سؤال 446. با توجه به احکام لباس نمازگزار و حرام بودن زينت کردن با طلا بر مردان، خواهشمنديم به دو سؤال زير پاسخ فرماييد:

الف: آيا مقصود از زينت با طلا، مطلق استفاده از آن توسط مردان است هرچند براى جراحى استخوان و دندانسازى باشد؟

ب: با توجه به اين که در شهر ما به دست کردن انگشتر طلاى زرد توسط جوانانى که تازه ازدواج مى کنند، مرسوم است و اين امر از نظر عموم مردم براى مرد زينت محسوب نمى شود، بلکه علامت آغاز زندگى زناشويى فرد است، نظر حضرت عالى در اين باره چيست؟

  جواب: الف: ملاک حرمت استفاده از طلا براى پوشيدن يا به گردن آويختن توسط مردان، صدق زينت نيست، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدى حرام است هرچند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد. ولى استفاده از آن توسط مردان براى جرّاحى استخوان و دندان سازى اشکال ندارد.

  ب: استفاده از انگشترى طلاى زرد توسط مردان در هر حال حرام است.

 

سؤال 447. ساخت و فروش جواهرات طلا که مخصوص مردان است و زنان از آن ها استفاده نمى کنند، چه حکمى دارد؟

  جواب: ساخت جواهرات طلا اگر به منظور استفاده مردان باشد، حرام است و خريد و فروش آن به اين قصد جايز نيست.

 

سؤال 448. در بعضى از ميهمانى ها ديده مى شود که شيرينى ها را در ظرف هاى نقره اى مى گذارند، آيا اين  کار، خوردن غذا در ظرف نقره محسوب  مى شود، و حکم  آن  چيست؟

  جواب: اگر برداشتن غذا و مانند آن از ظرف نقره به قصد خوردن، استعمال ظرف نقره در خوردن و آشاميدن محسوب شود، حرام است.

 

سؤال 449. آيا گذاشتن روکش طلا روى دندان اشکال دارد؟ روکش پلاتين چطور؟

  جواب: گذاشتن روکش طلا يا پلاتين روى دندان اشکال ندارد، ولى پوشاندن دندان هاى جلو با طلاى زرد، اگر به قصد زينت باشد، خالى از اشکال نيست.

 

استفتائات جدید

سؤال: بنده در هنگام عقد ازدواج به تصور آنکه منظور از طلاى سفيد همان پلاتين است که محل اشکال نيست، به جاى طلاى زرد، حلقه طلاى سفيد به دست کردم و مدت يک سال واندى در هنگام نماز در دست من بوده است. اکنون بر اثر تذکر يکى از دوستان و مراجعه به طلا فروشى متوجه گشتم طلاى سفيد با پلاتين فرق دارد و با مراجعه به سايت حضرتعالى فهميدم استعمال طلاى سفيد نيز براى مرد حرام است. حال با توجه به خطاى تصورى بنده در مورد يکى دانستن طلاى سفيد با پلاتين آيا بايد نمازهاى اين يک سال خود را از نو اعاده نمايم؟

جواب: در فرض سؤال اعاده لازم نيست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس