حکم ارتباط نامحرمان با هم در دنیای مجازی (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - ارتباط با نامحرم

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ارتباط با نامحرم:

حکم ارتباط نامحرمان با هم در دنیای مجازی (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال با سلام و درود بر شما همکاران گرامی و پاسخگوی سوالات شرعی جوانان. سؤالی که برایم در دنیای عصر فناوری ارتباطات پیش آمده این است که آیا عضویت در گروههای اجتماعی دنیای مجازی و... ارتباط با نامحرم و جزء گناهان محسوب میشود؟ با تشکر.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب: سلام علیکم؛ یقیناً هر چیزی که موجب فساد در روابط نامحرمان با یکدیگر شود جایز نیست. لازم هست بدانید که بسیاری از ناامنی های اخلاقی و مشکلات رفتاری نامحرمان، ناشی از همین عضویت در گروههای مجازی و سوق داده شدنشان به بی بند و باری و فساد جنسی می باشد.
متاسفانه در فضاهای مجازی حدود الهی و خط قرمزهای دینی نادیده گرفته شده است و عملاً موجب از بین رفتن حیا در برخی از افراد شده است در حالی که «حـیـا» عامل بازدارندگی از گناه یعنی ارتباط نامحرمان از یکدیگر است زایل و نابود شده است. حیا چیزی است که داشتن آن موجب میشود افراد از یکدیگر طمع نامشروع نداشته باشند ولی در دنیا و فضاهای مجازی که برخی از نامحرمان متأهل با یکدیگر دارند زن از شوهر خود و شوهر از زن خود فاصله میگیرد و کانون خانواده را که باید گرم و پر حرارت باشد به سردی میکشانند! پيامبر گرامي اسلام (صلي‌الله عليه و آله و سلّم) در باره حیا میفرمایند: اَلحياءُ جَوهرٌ يُزيلُهُ الطَّمَعُ؛ یعنی:حيا گوهري است که حرص و طمع آن را از انسان سلب مي‌کند. و حضرت (صلي‌الله عليه و آله و سلّم) در بیانی دیگر میفرمایند: إنَّ لِكُلِّ دينٍ خُلقاً و خُلقُ الاِسلامِ اَلحَياءُ؛هر دين و آئيني خُلق و خويي دارد، خوي دين اسلام حُجب و حيا است.

پس نتیجه میگیریم که ورود در فضا و دنیای مجازی به مصلحت نامرمان با یکدیگر نیست و غالباً منجر به گناه و طغیان میشود؛ و به همین دلیل جایز نیست. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس