حکم خواندن ترجمه قرآن بجای متن عربی قرآن (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - قرآن، دعانویسی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > قرآن، دعانویسی:

حکم خواندن ترجمه قرآن بجای متن عربی قرآن (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال باسلام و درود. بنده امسال برای ماه مبارک رمضان تصمیم گرفته ام که ختم قران را تنها بصورت ترجمه فارسی بخوانم آیا ثواب ختم قران را دارم یا حتما باید متن عربی آن نیز قرائت شود؟ سپاسگزارم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛البته اگر بخواهیم از علوم و معارف بى كران قرآن بهره ببریم، شایسته است به ترجمه و تفسیر قرآن هم توجه كنیم تا در پرتو نور معارف الهى و عمل به آنها اجر و ثواب دنیایى و آخرتى را نصیبمان گردد اما استفاده از متن آیات کریمه قرآنی هرگز معادلی در هیچ زبان و ترجمه ای یافت نمی شود.
خواندن متن عربى قرآن، ثوابی ویژه دارد و یكى از توصیه های معصومین (علیهم السلام) که مورد تأكید آن حضرات نیز هست خواندن و تلاوت قرآن كریم است و این عمل، یكى از سنتهاى حسنه اى است كه مؤمنان و عالمان و اولیاء و بزرگان دین در طول تاریخ اسلام، به آن اهمیت زیادى می داده اند و به آن تأكید می كرده اند.
خواندن قرآن، سخن گفتن با کلام پروردگار و شنیدن سخنان حضرت ذوالجلال است که به وسیله فرشته وحی بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نازل می شده است و خواندن متن آیات الهی نه تنها موجب اجر و ثواب است بلكه زنگار را از دل ها می زداید و قلب ها را احیا و از فحشا و منكرات منع مى كند؛ هر چند حق تلاوت، منحصر به خواندن فقط متن قرآن نمى شود، امّا خواندن و عمل كردن مكمل یكدیگرند و اگر عمل كردن و حتى خواندن معناى آن، همراه با تلاوت نباشد، قلب انسان به تدریج مى میرد و یا مانند آهن زنگ مى زند.
قرآن در سوره فاطر می فرماید: «إنّ الّذین یتلون كتـب اللّه و أقاموا الصّلوة...
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) یكى از صفات پرهیزكاران را تلاوت قرآن شمرده است.
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: برتو باد خواندن قرآن؛ زیرا خواندن قرآن، كفّاره گناهان و نگهدارى از آتش و امان از عذاب آخرت است.
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: بهترین شما كسى است كه قرآن بخواند، قرآن بخوانید؛ زیرا دلى كه ظرف تلاوت قرآن شده، عذاب نمى شود. در جاى دیگرى نیز مى فرماید: عدد درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است و كسى كه داخل بهشت شود و قارى قرآن باشد كسى بالاتر از او نیست و نیز فرموده: وقتى بنده اى ختم قرآن می كند، شش هزار فرشته بر او درود مى فرستند و خلاصه اینكه تلاوت قرآن بالاترین عبادت است.
اسحاق بن عمار به امام صادق (علیه السلام) عرض مى كند: من قرآن را حفظ دارم آیا از حفظ بخوانم بهتر است یا از روى قرآن؟
امام (علیه السلام) مى فرماید: بلكه آن را بخوان و نگاه كن (و از روى آن بخوان) كه بهتر است آیا ندانسته اى كه نگاه كردن در قرآن عبادت است؟
اینها نمونه هایى اندك از توصیه به خواندن خود قرآن بود پس همان گونه كه لازم است در آیات قرآن تدبر و آن را در زندگى روزمره خود اجرا و به احكام مقدسش مو به مو عمل كنیم، باید با خواندن متن آن، حیات آخرتى خود را نیز زینت بخشیم و زندگى جاودانه فردا را بسازیم.
روزى علامه بحرالعلوم وارد حرم آقا أمیرالمؤمنین على(علیه السلام) شد و امام زمان (علیه السلام) را دید كه با صداى بلند و شیوا قرآن مى خواند و همان جا این شعر را سرود:
چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن
به رُخت نظاره كردن سخن خدا شنیدن.
سخن پایانی اینکه حتی یک توصیه به خواندن ترجمه قرآن از اولیاء دین (علیهم السلام) نرسیده و عادت مؤمنین نیز چنین چیزی نبوده و نمی باشد. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس