حکم سوگند به قران (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - قسم

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > قسم:

حکم سوگند به قران (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال باسلام. بنده به قرآن قسم خوردم که گناهی را برای رضای خداوند برای مدتی انجام ندهم ولی متأسفانه نتوانستم طاقت بیاورم و قسم را شکستم با علم به اینکه دارم سوگند خود را میشکنم حالا چه باید بکنم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ خوب بود به تعهدتان در مورد قسم خوردن به قرآن، عمل می کردید. البته از حالا به بعد نیز سعی کنید بدان متعهد باشید و گناه را ترک کنید حتّی اگر قسم هم نخورده باشید.
چند نکته:
1) قسم خوردن به قرآن، قسم شرعی حساب نیست و لذا عمل کردن به آن واجب نیست و شکستن آن هم نیز حرام نیست و کفاره هم ندارد.
2) قسم شرعی که عمل به آن واجب و شکستن آن حرام و کفاره دارد، قسم به اسم خداوند می باشد، مثل آن که بگوئید: «به الله قسم» «به خدا قسم» یا به صفاتی که مختص خداوند است، قسم بخورید، مثلا بگوئید: «به خالق عالم قسم» «به رازق موجودات قسم».
3) اگر کسی به اسم خداوند یا به اسما و صفات مختصّ خداوند قسم بخورد، عمل به آن واجب است و اگر آن قسم را بشکند، حرام است و باید کفاره بدهد.
پس قسم خوردن به قرآن یا به پیامبران و امامان (علیهم السلام) قسم شرعی حساب نمی شوند و چون به قرآن قسم خورده اید و آن را شکسته اید، گناه حساب نمی شود، هرچند بهتر است از این نوع قسم خوردن ها خودداری کنید و حالا که به قرآن قسم خورده اید، به آن عمل کنید، ولی در هر صورت اگر به قسمتان متعهد نباشید،مرتکب گناهی نشده اید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس