فتاوای مراجع عظام تقلید پیرامون نماز جمعه - نماز جمعه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز جمعه:

فتاوای مراجع عظام تقلید پیرامون نماز جمعه

{فتاوای برخی از مراجع عظام تقلید پیرامون نماز جمعه «1»}
آیات عظام: امام خمینی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی: در زمان غيبت ولي عصر عج الله تعالي فرجه الشريف نماز جمعه واجب تخييري است يعني مكلف مي تواند روز جمعه به جاي نماز ظهر نماز جمعه بخواند ولي جمعه، افضل است و ظهر، أحوط و احتياط بيشتر در آن است كه هر دو را بجا آورند.
آیةالله العظمی اراكي: نماز جمعه عبادتي است همچون نمازهاي ديگر كه در ظهر روز جمعه با شرايطي خاص انجام مي شود و در فضيلت اين نماز همين بس كه سوره اي در قرآن به اين نام آمده و درآنجا صريحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است و درآن آيه آمده است: هنگامي كه صداي مؤذن بلند شد و دعوت به نماز شدي معامله و تجارت را رها ساز و براي انجام فريضه الهي حاضر شو، كه از همه چيز براي شما بهتر است، (مراد از ذكر درايه، به اتفاق مفسران نماز جمعه است) و نيز در روايت آمده كه: نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم است  بر بدن و موجب تخفيف هولهاي قيامت و كشيده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته است، و ثواب شركت در نماز جمعه براي غير مستطيع، معادل با حج است و در روايات ديگر تاركين آن را سخت نكوهش كرده تا آنجا كه مي خوانيم: كسي كه سه هفته آن را ترك كند منافق مي باشد، درزمان غيبت، نماز جمعه واجب تخييري است و افضل از ظهر مي باشد، در زمان غيبت ، نماز جمعه كفايت از ظهر مي كند.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخييرى است ... ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در آن، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز به مجرد تشکيک در عدالت امام جمعه و يا عذرهاى واهى ديگر، محروم سازند. معناى وجوب تخييرى اين است که مکلّف در اداى فريضه واجب ظهر روز جمعه بين خواندن نماز جمعه يا نماز ظهر مخير است. {و} ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادى سياسى جمعه به خاطر اهميت ندادن به آن، شرعاً مذموم است. {و} نماز جمعه هرچند واجب تخييرى است، ولى خوددارى از شرکت در آن به‌صورت دائمى وجه شرعى ندارد.
آیةالله العظمی تبريزي: در زمان غيبت ولي عصر عج الله تعالي فرجه الشريف نماز جمعه واجب تخييري است؛ لكن در صورت اقامه آن با شرايط ، شركت درآن بنابرأحتياط؛ واجب است.
منبع: توضیح المسائل مراجع.
کانال احکام شرعی انهار وابسته به پایگاه اینترنتی انهار. Portal. Anhar.ir
{فتاوای برخی از مراجع عظام تقلید پیرامون نماز جمعه «2»}
آیات عظام: گلپایگانی، صافی گلپایگانی: بجا آوردن نماز جمعه در عصر حاضر «زمان غيبت» اگر شرايطي كه بيان خواهد شد موجود باشد احتياطاً و برجاءً مطلوبيت جايز است ، بلكه اين احتياط مستحسن است، و أحوط و اولي براي غير فقيه عادل آن است كه در اقامه نماز جمعه از فقيه عادل اذن بگيرد. كسي كه نماز جمعه را بجا مي آورد هر چند به اذن فقيه باشد احتياطاً نماز ظهر را نيز بخواند و اكتفا به نماز جمعه ننمايد.
آیات عظام: خوئی، سیستانی: نماز جمعه مانند نماز صبح دو ركعت است، و امتيازش از نماز صبح اين است كه دو خطبه در پيش دارد و نماز جمعه واجب تخييري است ، به اين معني كه مكلف در روز جمعه مخير است كه نماز جمعه را بخواند درصورتي كه شرايطش موجود باشد، يا نماز ظهر بجا آورد، پس اگر نماز جمعه را بجا آورد كفايت از ظهر مي كند.
آیةالله العظمی بهجت: در زمان غيبت نماز جمعه واجب تخييري است و كفايت از نماز ظهر مي كند.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: نمازجمعه دو رکعت است و در روز جمعه جانشین نماز ظهر مى شود و در زمان حضور پیامبر(صلى الله علیه وآله و سلّم) و امام معصوم (علیه السلام) و نایب خاصّ او واجب عینى است، امّا در زمان غیبت کبرى واجب تخییرى است، یعنى میان نماز جمعه و نماز ظهر مخیّر است، ولى در زمانى که حکومت عدل اسلامى باشد احتیاط آن است که ترک نشود.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: در زمان غيبت حضرت -عجّل الله تعالي فرجه الشريف- خواندن نماز ظهر در وقت امكان حضور در نماز جمعه با شرايط معتبر، خلاف احتياط است، همچنانکه اگر نماز جمعه خواند، باید بنابراختیاط به آن اکتفا نکرده بلکه باید نماز ظهر را هم بخواند.
آیةالله العظمی سبحانی: نماز جمعه عبادتى است كه در شرايط خاصى انجام مى گيرد وداراى فضيلت زيادى مى باشد و در قرآن مجيد مى فرمايد:«مؤمنان هر موقع صداى مؤذن را شنيدند كارهاى ديگر را ترك كنندو به سوى نمازجمعه حركت كنند. در صورتى كه نمازجمعه با شرايطى كه دارد اقامه شود احتياط واجب آن است كه در آن شركت كنند و خواندن نماز ظهر در وقت امكان حضور در نماز جمعه بر خلاف احتياط است.
آیةالله العظمی مظاهری: نماز جمعه در زمان حضور و در زمان غيبت امام‏ (عليه السلام) واجب تخييرى است كه به جاى نماز ظهر خوانده مى‏شود
منبع: توضیح المسائل مراجع.
کانال احکام شرعی انهار وابسته به پایگاه اینترنتی انهار. Portal. Anhar.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس