حکم نمازهای زیادی که قضا شده (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

حکم نمازهای زیادی که قضا شده (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال با سلام و عرض خسته نباشید متاسفانه حدود سه هزار روز نماز قضا دارم و برای ادای آن درخواست راهنمایی دارم؛ آیا بدلیل تعدد زیاد نمازهای قضایم میتوانم از کسانی درخواست کنم در ازای حق الزحمه در ادای آن کمکم کنند؟ اگر ادا نشود چه میشود؟ با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ عزیزم؛ در قرآن سوره مبارکه عنكبوت آیه ۶۹ آمده ایت: «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ» و آنها که در راه ما تلاش کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است. بنابراین هرگاه شروع کنید حتماً خداوند نیز به شما کمک میکند و البته نمازها را باید خودتان انجام دهید و شرعاً نمیتواند کسی نیابتاً از زنده عبادات انجام دهد.
اما چون مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در توضیح المسائل معظّم له در مساله 1198؛ «در نماز قضا ترتیب واجب نیست...» شما میتوانید یکی از نمازها را مثلاً نماز ظهر را بخوانید تا تمام شود و سپس نماز بعدی و همینطور بعدی تا تمام شود. و نیز میتوانید از مستحبات آن هم کم کنید تا انجام قضای نماز برایتان خیلی سخت نباشد مثلاً تسبیحات اربعه را یکی بخوانید و قنوت را نخوانید یا در قنوت فقط به یک صلوات اکتفا کنید و پس از تشهد آخر نماز، سلام آخر نماز را بخوانید؛ چون: مطابق با فتوای معظّم له در مساله 990ـ «در رکعت آخر تمام نمازها بعد از تشهّد، واجب است سلام بگوید و سلام داراى سه صیغه است: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالِحینَ، اَلسّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ» سلام واجب همان سلام سوم است و مى تواند به آن قناعت کرد؛...» بنابراین میتوانید به همان سلام سوم یعنی: «اَلسّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ» اکتفا کنید.
اگر کسی نمازهای قضا شده اش را قضا نکند تارک الصلاة محسوب میشود! در کتاب «ثمرات الحیات صفحه 689 روایت شده است که: در قیامت سگ گوید: الحمدلله که خدا مرا سگ خلق کرد و خوک خلق نکرد! خوک گوید: الحمدلله که خدا مراخوک خلق کرد و کافر خلق نکرد! کافر گوید: الحمدلله که خدا مرا کافر خلق کرد و منافق خلق نکرد! منافق گوید: الحمدلله که خدا مرا منافق خلق کرد و تارک الصلاة خلق نکرد! معلوم میشود تارک الصلاة از همه اینها بدتر هست!
به پنج دسته تارک الصلاة اطلاق شده است: 1) کسانی که نماز نمی خوانند؛ 2) کسانی که نماز را باطل و غلط می خوانند؛ 3) کسانی که در نماز سهل انگارند (گاهی می خوانند، و گاهی نمی خوانند)؛ 4) کسانی که می خوانند ولی به تکلیف خود عمل نمی کنند یعنی: الف) باید وضو بگیرند تیمم می کنند؛ ب)باید تیمم کنند وضو می گیرند؛ ج) باید غسل کنند ترک می کنند و در نتیجه نماز را نیز ترک می کنند. 5) کسانی که نماز بر گردن دارند ولی نمی خوانند و وصیت هم نمی کنند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در باره این افراد میفرمایند: «هرگاه بمیرند به غیر دین من می میرند، یعنی: مسلمان از دنیا نمی روند». موفق باشید. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس