حکم واسطه در انتقال نجاست (مرجع تقلید آیةالله وحیدخراسانی) - طهارت و نجاسات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طهارت و نجاسات:

حکم واسطه در انتقال نجاست (مرجع تقلید آیةالله وحیدخراسانی)

سوال سلام علیکم. ضمن عرض تشکر و سپاس از زحمات شما، لطفاً توضيح دهيد اگر دست از واسطه نجاست دوم نجس شده باشه و همان دست از واسطه اول یک جای دیگر نجس شده حال دچار اختلاف واسطه ای شده اگر معطر باشد آن دست و به یک جای دیگر برخورد کند، آن جا با توجه با این اوضاع و تری آن دست محل جدیدی که نجس شده از طریق تری این دست واسطه چندم حساب شده و آیا نجس شده یا خیر؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی وحید خراسانی (مدظله) در توضیح المسائل معظّم له در مسأله ۱۲۶؛ «اگر چيز پاك به چيز نجس برسد و هر دو يا يكى از آنها به طورى تر باشد كه ترى يكى به ديگرى برسد ، چيز پاك نيز نجس مى شود ، و اگر ترى به قدرى كم باشد كه به ديگرى نرسد، چيزى كه پاك بوده نجس نمى شود. و مشهور فرموده اند كه متنجّس به طور مطلق منجِّس است ، ولى اين حكم در غير واسطه اوّل ـ در صورتى كه با غير آب قليل و مايعات ديگر ملاقات كند ـ محلّ اشكال است ، و مراعات احتياط به اجتناب از ملاقى متنجّس در واسطه دوم و سوم ترك نشود». یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس