اعتراض به قوانین مهریه (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

اعتراض به قوانین مهریه (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال سلام. همسری گرفتم (دوشیزه) که قبول کرد فرزندم از همسر قبلی من با من زندگی کند اما بعد از سه ماه پشیمان شد و استرداد جهیزیه و درخواست نفقه و مهریه کرد. نفقه محکوم شدم و مهریه هر 4 ماه یک سکه داره میگیره و تمکین نداره. دو سال است رفته و من از دادگاه نامه ازدواج مجدد گرفتم. سؤال من این هست که مگر ازدواج دائم یک قرارداد برای تمام عمر نیست؟ چطور هست که بعد از عقد زن مالک مهرش میشه اما مرد مالک زنش نمیشه و زن میتونه بره خونه پدرش و مهریه بگیره و فقط نفقه نداره. بعد مرد تا آخر عمرش مهریه پرداخت کنه درحالی که خانمی نداره تا از گناه حفظ بشه. شما که عرضه تفسیر قرآن را ندارید زن وقتی تمکین نکرد و رفت و مرد مالک زنش نبود نباید مهریه بدهکار بشه و قتی مرد نامه ازدواج مجدد از دادگاه گرفت دادگاه باید بدون مهریه حکم طلاق زن را صادر کنه تا اون دوباره نیاد یک زندگی تازه پا گرفته را خراب کند این چه قوانینی هست که دادگستری گذاشته. چرا قضات با زندگی جوانهای مملکت بازی میکنند؟ الآن چند نفر برای مهریه توی زندان هستند. من خودم دو بار زندان رفتم. من اصلاً این قضاوتها را قبول ندارم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

{{{قابل توجه کاربران عزیز اینکه نامه فوق حاوی فحاشیهای رکیک و اهانتهای زشت و زننده و بی ادبیهایی بود که بخاطر مکدر نشدن خاطر کاربران عزیز آن موارد را حذف نمودیم}}}

جواب: سلام علیکم؛ سلام. با وجود اینکه سایت فقط پاسخگوی احکام شرعی هست و پاسخگوی غیر احکام {مانند مشاوره و علوم قرآنی و حدیثی و غیره} نمی باشد اما استثنائاً پاسخی کوتاه به شما میدهیم.
صرف نظر از توهین ها و بی ادبی های شما از نامه شما چند استفاده میشود.
1) اینکه جنابعالی قبلاً همسر خود را طلاق داده اید و با این همسر نیز به مشکل اخلاقی رسیده اید تا اندازه ای حدس زده می شود مشکل اساسی اصلاً از اخلاق زننده خود شما هست.
زیرا وقتی برای اولین بار که به ما بجای سؤال «فحش نامه» ارسال میکنید نمیتوان به شما به عنوان فردی سالم و صالح قضاوت کرد و از همین الآن میتوان ظاهراً قضاوت کرد که بیچاره کسانی که با شما زندگی کرده یا زندگی خواهند کرد زیرا حربه شما بجای اخلاق حسنه و محبت توهین و بداخلاقی هست!!
اخلاق زشت و زننده شما وقتی بیشتر معلوم میشود که با همسر قبلی و فعلی شما مصاحبه شود و از اخلاق بد و رفتارهای سوء شما از آنان سؤال شود.
شما شخصی ناراحت وعصبانی مزاج هستید ودقیقاً به همین دلیل گرفتار هستید! آقا أمیرالمؤمنین على (علیه السلام) مى فرماید: سُوءُ الْخُلْقِ یُوحِشُ النَّفْسَ وَیَرْفَعُ الاُنْسَ یعنی بدخُلقى، نفس را تنها مى سازد و اُنس را از انسان رفع {و دور} مى کند.
یعنى انسان بدخلق تنها مى شود، درحالى که با آدم خوش اخلاق دیگران اُنس مى گیرند. به شما توصیه میکنم بجای بداخلاقی و فحاشی و بد دهنی خود را درمان کنید و حتماً به پزشکی حاذق و روان درمان مراجعه کنید تا با هماهنگی با پزشک زنگیتان اصلاح و مشکلاتتان درمان گردد.
2) اسلام برای زن و مرد در خانواده قوانینی وضع کرده که هر کس باید به قوانین شرعی خود و وظیفه دینی خود پی بند باشد و عمل کند تا زندگی بهشت شود و اگر هر دو یا یکی از زن یا مرد به وظیفه خود عمل نکند زندگی جهنمی سوزان میشود که هر دو در این زندگی میسوزند.
اسلام مرد را قیّم و مهتر و بزرگ خانواده قرار داده نه رئیسی خشن و فرمانده ای تندخود و اربابی خودخواه و زورگو.
اسلام زن را همدمی آرامش بخش و تسکین دهنده زندگی و سازنده بهشتی کوچک در اجتماعی بزرگ قرار داده نه جرثومه ای بی حیا و سنگدلی بی عاطفه و مونسی وحشتناک.
زن و شوهر فقط با اخلاق حسنه و ادب و متانت و عاطفه و شادمانی میتوانند آرامش را در زندگی ایجاد و بهشت را برای خود فراهم سازند در غیر این صورت برایشان جهنمی ساخته میشود که بیشتر از خانواده ها و اطرافیان، خودشان میسوزند.
بدون شک بد اخلاقی هر کدام را در لاک غمناک خود فرو میبرد و هرگز به نتیجه ای دلخواه و شاد نمیرسند {نه زن میخواهد از خانه پدر خارج شود که سرخورده و ناامید و تلخ کام مجدداً به خانه پدر برگردد و نه مرد میخواهد که پس از تشکیل زندگی بجای آرامش و آسایش، تلخ کام شود و هر روز راهی دادگاه و زندان و جریمه و غیره شود}.
مشکل هر چه بزرگ باشد راه حل خاصّ خود را دارد و باید به دنبال یافتن راه حل شوید ولی با فحاشی و بددهنی بجائی نمیرسید.
3) آنچه به عنوان قوانین قضائی در محاکم شرعی ما توسط قضات محترم اجرا میکنند برگرفته از متن قرآن و فرمایشات حضرات معصومین (علیهم السلام) میباشد و قوانینی نیست که قضات از خود جعل و اجرا کنند و لذا انتقاد شما وارد نیست زیرا در این صورت انتقاد شما به اصل اسلامی بودن قوانین هست.

4) در اینکه امثال شما و جوانانی که اکنون در زندان گرفتار شده اند! غالباً و بیشتر خودتان را ملامت نکنید زیرا اگر در ابتدای تصمیم برای ازدواج تشکیل خانواده؛ با دقّت و حوصله و صبر لازم و مشورت با عالم و دانشمند دینی و روانشناس اسلامی و مخصوصاً با رعایت دقیق دستورالعملهای دین اقدام میکردید اکنون به چنین بن بستی بدفرجام نمیرسیدید.

اول که بنایتان بر ازدواج هست مشورت نمیکنید و تعقّل نمیکنید ولی اکنون که کارتان به سختی و مشقّتی تلخ و دردناک و سوزنده رسیده است بجای ملامت کردن تنها خودتان زبان بداخلاقی و انتقاد نابجا میکنید. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس