نگهداری سگ در خانه - تقلید

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > تقلید:

نگهداری سگ در خانه

سوال سلام : آیا یک در احکام اسلام جائز است که یک شیعه سگ را در خانه پرورش بدهد؟ آیا از این کار انسان نجس نمی شود . اگر نجس میشود پس چرا سگ را پرورش می دهد.
مرجع تقلید: سایر مراجع
 
جواب: سلام علیکم؛ در معارف اسلام، از نگهداری سگ در خانه نهی شده هرچند به نگهداری برخی از حیوانات سفارش شده است.
از نظر شرعی و فقهی سگ «نجس» است جای تردیدی نیست و این که از نظر علمی انواع و اقسام بیماری‌ها، باکتری‌ها و ... برای سگ به اثبات رسیده است نیز روشن است.
مطابق با احکام شرع؛ تمام اجزاء سگ حتّي مو و استخوان و پنجه و ناخن و رطوبتهايش نجس است و ظرفي را كه سگ ليسيده، يا از آن ظرف آب يا چيز روان ديگر خورده، بايد اول با خاك پاك، خاك مال كرد و بعد بنابراحتياط واجب، دو مرتبه در كر يا جاري يا با آب قليل شست و همچنين ظرفي را كه آب دهان سگ در آن ريخته بنابراحتياط واجب بايد پيش از شستن خاكمال كرد.
نهی شدید از نگهداری سگ در خانه
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده است: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرموده است: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.
بی شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن ولباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرموده است: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.
آقا امام صادق (علیه السلام) در روایتی فرموده است: ... فانّ الله تبارک وتعالى لم يخلق خلقاً أنجس من الكلب - خداوند هیج مخلوقی را نجس تر از سگ نیافرید...
آقا امام صادق (علیه السلام) در روایتی دیگر فرموده است: الکلب رجس نجس؛ سگ موجودی پلید و نجس است.
از نظر شرعی و فقهی، معامله سگ، جزء معاملات باطل است، چنانچه در حدیث معتبر نیز می‌فرماید پولی که از خرید و فروش سگ به دست می‌آید، حلال نیست، مگر سگ شکاری.
از بدترین آثار نگه‌داری سگ و سگ‌بازی در عصر ما این است که برای «انسان» که بالقوه اشرف مخلوقات است، نوعی تفخر شده است! و این دیگر اوج حقارت و غرب‌زدگی و بی شخصیتی کسی است که در خانه سگ نگه می‌دارد یا با سگ بازی میکند، گمان می‌کند که به واسطه‌ی سگش، کلی دارای مقام، منزلت، شخصیت و وجه تمایز قابل افتخار شده است در حالی که بیچاره خبر ندارد در نظر انسانهای وزین و محترم سگ باز بی ارزش هست. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس