بلوغ - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

بلوغ

سؤال: تکلیف شرعی برای پسران و دختران از چه سنی واجب می شود؟ آیا ممکن است که آن ها قبل از رسیدن به سن معین بالغ شوند؟

جواب: دختر بعد از تمام شدن نُه سال قمری و پسر بعد از تمام شدن پانزده سال قمری بالغ می شوند و چنانچه پسر قبل از رسیدن به پانزده سال محتلم شود یا موی زبر در محل مخصوص پیدا کند، مکلف است و این دو علامت برای دختر قبل از نه سال نیز هست.

سؤال: آیا از روی شناسنامه می توان سن تکلیف و زمان بلوغ را معین نموده و با اعتماد بر آن، وظایف شرعی را انجام داد؟

جواب: شناسنامه میزان نیست و بلوغ محقق می شود به اینکه پانزده سال قمری تمام شود یا علائم دیگر که در رساله مذکور است، محقق شود.

سؤال: شخصی در سن 12 سالگی بر اثر استمناء، منی از او خارج شده، آیا بالغ محسوب می شود یا نه؟ و به خاطر اینکه در زمان طاغوت بوده و متوجه این مسائل هم نبوده، از سن 15 سالگی شروع به خواندن نماز و گرفتن روزه کرده، آیا روزه خود را باید فقط قضا کند یا اینکه کفاره هم دارد؟

جواب: اگر یقین کند که منی از او خارج شده، بالغ محسوب است و نماز و روزه فوت شده قضاء دارد، و افطار روزه اگر از روی عمد بوده، علاوه بر قضاء کفاره هم دارد، و در مورد سؤال اگر جاهل بوده و در یاد گرفتن مسأله کوتاهی نکرده کفاره واجب نیست.

سؤال: آیا این مسأله درست است که: «هر کس نماز را بلد باشد و توانایی خواندن آن را داشته باشد، نماز بر او واجب است»؟

جواب: کسی که به حدّ بلوغ رسیده، نماز بر او واجب است و باید نماز و مسائل آن را یاد بگیرد.

سؤال: آیا کودکان کر و لال که از قدرت شنوایی و گویایی محرومند و با توجه به اینکه در حال یادگیری هستند، نماز بر آن ها واجب است؟

جواب: اگر بالغ هستند، نماز بر آن ها واجب است و کیفیت آن در رساله ذکر شده است.

سؤال: آیا نماز بر کودکان عقب مانده ذهنی که فقط قادر به تربیت پذیری هستند واجب است؟

جواب: اگر عاقل نباشند، تکلیف ندارند.

سؤال: به علت بی توجهی به نماز و روزه قبل از انقلاب نماز و روزه بی شماری قضا دارم آیا تکلیف شرعی از چه سالی شروع می شود تا وظائفم را دقیقاً انجام دهم؟

جواب: سن تکلیف در دختران تمام شدن نه سال قمری و در پسران تمام شدن پانزده سال قمری است.

سؤال: مرد جوانی هستم که از سن 17 سالگی شروع به خواندن نماز و گرفتن روزه کرده ام، و به درستی نمی دانم که از چه موقع بالغ شده ام، بفرمایید فعلا قضای چند سال نماز و چند ماه روزه بر گردنم هست؟ آیا کفاره نیز بر من واجب است؟

جواب: حد بلوغ شرعی برای پسر تمام شدن پانزده سال قمری است و اگر قبلا منی از او خارج شده یا موی خشن بر محل مخصوص او بیرون آمده، بالغ شده است و مدتی را که یقین دارید در زمان بلوغ، نماز و روزه از شما فوت شده باید قضا کنید و اگر در افطار روزه تعمدی نداشته اید یا از روی جهل بدون تقصیر در یاد گرفتن مسأله، روزه نگرفته اید کفاره ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس