التحاق - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

التحاق

سؤال 3 : مردی زنش را طلاق داده، زن در عده با مرد دیگری که جاهل به قضیه بوده ازدواج کرده، بعداً ولدی از این زن به دنیا آمده که صلاحیت دارد از اولی یا از دومی باشد، ولد به کدام یک از آنها ملحق است، اولی یا دومی؟ اگر به دومی ملحق باشد با توجه به جهل زن به حکم آیا بچه ولد شبهه است یا ولد زنا؟

جواب: اگر در عدۀ رجعیه بوده مورد قرعه است، و اگر در عدۀ بائنه بوده ملحق به دوم است، و با جهل ولد شبهه است.

سؤال 4 : اگر زن شوهرداری با مرد أجنبی تبانی کند و قبل از طلاق با آن مرد أجنبی مباشرت کند و چند أولاد بیاورد حکمش چیست؟

جواب: أولاد ملحق به شوهر است مگر آن که خلاف آن ثابت شود.

سؤال 5 : چنانچه مردی با اکراه به زنی تجاوز کند و زن حامله شود، در صورتی که با شوهر خود نیز بعد از تجاوز مکرراً همبستر شود و مجامعت نمای اگر، شوهر ادعاء کند که یقین دارد فرزند مال او نیست، و ضمناً حاملگی مقارن و همزمان با عمل تجاوز باشد، فرزند ملحق به کدام است؟

جواب: اگر از دخول شوهر تا وضع حمل کمتر از شش ماه نباشد ولد ملحق به شوهر است، و دعوای او مسموع نیست.

سؤال 6 : اینجانب همسری داشتم که بعد از دوازده سال زندگی زناشوئی و داشتن دو فرزند به من خیانت نموده است . به دادگستری مراجعه و شکایتی تنظیم نمودم، دادگاه قبل از کیفر خواست و پس از بررسی مدارک و دلائل موجود (و اقرار همسرم به اینکه با شخصی روابط نامشروع داشته نیز اقرار نموده که فرزند بعدی از این شخص به وجود آمده) حکم بر طلاق صادر نموده، و زن دو فرزند اول را به من تحویل و پسر دیگر (سوم) را با خود برده و اعتراف نموه که فرزند سوم از اینجانب نیست ( و من نیز با مدارک زیاد و دلائل قوی و نسخۀ پزشک و اینکه نامبرده مقدار زیادی به من کافور خورانیده و هنوز تحت مداوی می باشم؛ یقین دارم که این پسر من نیست) ولی حالا دادگاه می خواهد این پسر را به من تحمیل کند. لطفاً بفرمائید حکم این قضیه چگونه است؟

جواب: به حسب ظاهر شرع، ولد ملحق به شوهر است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس