وکالت زن در طلاق - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

وکالت زن در طلاق

سؤال53:هرگاه وکیل کسی دیگری را وکیل نماید و اجازه دهد به اجراء صیغۀ طلاق در محضر عدلین و آن شخص ثالث مجاز صیغۀ طلاق را از طرف وکیل بخواند آیا صحیح و درست است؟

جواب:در صورتی که وکالتش[1]مطلق باشد مانع ندارد.

سؤال54:شرط حق طلاق از طرف زن در حین عقد(به صورت مطلق یا مشروط)چطور است؟

جواب:اگر شرط وکالت در طلاق باشد صحیح است.

سؤال55:در عقدنامه ای شرط ضمن العقد شده که «اگر زوج بدون رضایت زوجه همسر دیگری اختیار نماید زوجه وکیل – و وکیل در توکیل غیر- بلاعزل باشد که خو د را مطلقه نماید» حال اگر زوجه بدون عذر موجه از زوج تمکین ننماید و موضوع عدم تمکین در داگاه به اثبات برسد و دادنامۀ قطعی بر عدم تمکین و نشوز زوجه صادر گردد و زوج بخاهد به علت عدم تمکین و نشوز زوجه ازدواج مجدد نماید (و یا به علت مذکور ازدواج مجدد هم کرده باشد)آیا زوجه می تواند با وکالت ماخوذۀ ضمن العقد خود را مطلقه نماید؟یا اینکه ازدواج مجدد زوج به علت عدم تمکین زوجه از وکالت ماخوذ مستثنی می باشد؟

جواب:اگر به نحو مطلق شرط توکیل در طلاق شده استثناء نمی شود.

سؤال56:آیا زوجه می تواند هنگام عقد ازدواج با شوهر شرط کند که در مواردی خاص طلاق به دست او باشد؟

جواب:اگر در ضمن عقد شرط کنند که زن از طرف شوهر وکیل باشد که در موارد خاصی خود را طلاق دهد صحیح است.

سؤال57:حضرت عالی در مورد طلاقهائی که در رژیم سابق توسط دادگاه  حمایت خانواده انجام گرفته (که با حکم عدم سازش با اکراه زوج با بدون اذن او طلاق می گرفته اند) فرموده اید باطل است. اینجانب بعد از پیروزی انقلاب در سال1359 از طریق دادگاه حمایت خانواده (با ارائه مدارک و استشهاد مبنی بر عدم سازش همسرم)توانستم حکم عدم سازش بگیرم ولی چون نامبرده حاضر به طلاق دادن نبود از وکالتی که ایشان در ضمن عقد به من داده بود استفاده کردم و با واگذاری مبلغی از مهریه ام خود را مطلقه نموم،آیا این طلاق از نظر شرع مقدس اسلام صحیح است؟

جواب:اگر در ضمن عقد ازدواج یا ضمن عقد لازم دیگر شرط شده که زن وکیل در طلاق خودش باشد و طلاق با سایر شرایط مقرره انجا رفته باشد محکوم به صحت است و گرنه طلاق در فرض سوال باطل است و زوجیت به حال خود باقی است.


1- منظور از وکات وکیل اول است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس