طلاق در دادگاه طاغوت - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

طلاق در دادگاه طاغوت

سؤال44:طلاقهایی که در زمان رژیم گذشته توسط دادگاهای حمایت از خانواده با حکم عدم سازش انجام گرفته چه حکمی دارد؟

جواب:اگر طلاق از روی اکراه زوج واقع شده یا بدون اذن او نبوده صحیح است.

سؤال45:زنی در زمان طاغوت به واسطۀ اختلاف با شوهرش به دادگاه مراجعه و به وسیلۀ دادگاه حکم طلاق او صادر شده است و بدون اجازۀ شوهرش محضر رسمی او را به دادگاه طلاق داده و با مرد دیگری ازدواج نموده است،آیا ازدواج او صحیح است یا خیر؟ در صورت نادرستی ازدواج تکلیف این زن وشوهر دوم چیست؟

جواب:طلاق بدون اذن و وکالت از شوهر باطل است و در این صورت ازدواج دوم باطل و اگر دخول شده حرمت ابدیه ثابت است.

سؤال46:بر فرض مذکور در مسالۀ فوق بچه ای که از چنین زن و مردی متولد شده چگونه است ؟آیا بر عمه و مادر پدرش محرم است یا خیر؟و همچنین اگر دختر باشد عمو و پدر بزرگ بر او محرم می شوند یا خیر؟

جواب:با جهالت پدر و مادر حکم ولد حلال را دارد و در هر صورت در محرمیت فرقی با سایرین ندارد.

سؤال47:زنی بدون خواسته و رضایت مرد با استفاده از نفوذ خود در دادگاهای زمان طاغوت (با اجیر نمودن وکیل زبر دست در آن دادگاها) در غیاب شوهرش حکم طلاق گرفته ،اولاً:پس گرفتن مهریۀ نامبرده با توجه به نکات فوق و معیل بودن مرد به چه نحو و صورتی خواهد بود؟و ثانیاً:آیا صدور حکم طلاق بدون حضور و رضایت مرد صحیح است؟

جواب:مهریه ملک زن است و شوهر نمی تواند دوباره آن را به خود برگرداند ولی طلاقی که بدون اذن شوهر  بدون مجوز شرعی انجام گرفته باطل است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس