طلاق دادگاه - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

طلاق دادگاه

سؤال 40 : اینجانب با خانمی سی ساله ازدواج نمودم، بعد از ازدواج متوجه شدم که خانم مزبور سه سال در عقد شرعی و قانونی پسر دائیش بوده و از طریق دادگاه خانواده طلاق گرفته و برای ازدواج مجدد شناسنامۀ خود را عوض نموده است. یک ماه پس از ازدواج به مسألۀ 2836 رسالۀ امام ( مبنی بر باطل بودن اینگونه طلاقها که توسط دادگاههای خانواده صورت گرفته) برخوردم مستدعی است بفرمائید ازدواج ما شرعاً صحیح است یا نه؟ اگر اشکال دارد تکلیف حقیر چیست؟ مضافاً به اینکه خانم مزبور در ازدواج با من باکره بوده و از زمان اطلاع بر مسألۀ فوق هیچ گونه تماس جنسی با وی نداشته ام و اولادی هم در میان نیست؟

جواب: در صورتی که طلاق با اذن زوج و وکالت او نبوده ازدواج دوم باطل، و در فرض تحقق «دخول» زن بر شما حرام مؤبّد است.

سؤال 41 : در مواردی که دادگاه زندگی زوجین را غیر ممکن تشخیص می دهد و بدون رضایت زوج حکم طلاق را صادر می کند، آیا طلاق مزبور رجعی است یا خلعی؟

جواب: تابع این است که چه شرائطی موجود باشد و چه قسم طلاقی واقع شود.

سؤال 42 : مردی با زن مطلقه ای ازدواج نموده و پس از چندین سال متوجه شده که طلاق زوجه به دستور دادگاه بوده، و مطابق با موازین شرعی نبوده، و زوجه هم می گوید شوهر اول من راضی به طلاق نبوده و پدرم با توسل به دادگاه و اجباراً طلاق مرا گفته است، و حتی فعلاً نیز اگر از شوهرم سؤال شود می گوید که من راضی به طلاق نبودم، ولی پدر زوجه ( که مورد وثوق نیست) ادعاء می کند که من پس از اجراء طلاق به دستور دادگاه و توسط محضر ازدواج اجازه گرفته و صیغۀ طلاق را جاری نموده م آیا این زن وشوهر به یکدیگر حرام مؤبد بوده و باید جدا شوند؟ یا با اعتماد به قول پدر زوجه می توانند به زندگی خود ادامه هند؟

 جواب:زن تا به طریق شرعی دعوای خود را که بطلان طلاق است اثبات نکندحرمت ابدیه بر مرد ثابت نیست،و زن به انچه بین خود و خدا علم دارد عمل نماید.

سؤال43:اگر مردی از پرداخت نفقه و سایر حقوق زن امتناع ورزد  او را مورد اذیت و آزادر قرار هد و حاضر به طلاق هم نباشد  حتی به طلاق خلع،آیا حاکم شرع حق اجبار او را به طلاق و یا اجراء آن را دارد؟

جواب:اختیار طلاق به دست شوهر است و حاکم شرع می تواند در صورت مطالبۀ زوجه شوهر را وادارد که حقوق زن را اداء نماید و در بعض موارد حاکم شرع می تواند طلاق بدهد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس