تبعیض در تقلید - آیت الله العظمی صافی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی صافی (مدظله):

تبعیض در تقلید

 

تقلید (آیت الله العظمی صافی مدظله)

تبعیض در تقلید

سؤال13: اگر چند عالم زنده در یک سطح باشند(از نظر شخص مقلد پس از تحقیق) آیا شخص می تواند مسائلی را از یکی و مسائل دیگر را از دیگری و مسائل سومی را نیز از سومی تقلید کند؟

پاسخ: مانعی ندارد.

سؤال14: در فرض عدم تشخیص اعلم تبعیض در تقلید از مجتهدین جامع الشرائط بنحوی که ساده ترین فتوا را انتخاب نماید جایز است یا خیر؟

پاسخ: در فرض سؤال تقلید و انتخاب فتوای سهل در بین فتاوی بلا اشکال است. البته بعد از انتخاب و عمل به آن دیگر نمی تواند در آن مسأله از دیگری خلاف آن را تقلید کند مگر اینکه اعلم باشد یا فتوای او موافق با احتیاط باشد. والله العالم.

سؤال 15: اگر مجتهدین در فقاهت مساوی باشند و به فتوی همه ایشان بقاء بر تقلید میت جایز باشد آیا بنده می توانم در مسائل احتیاطی رجوع به چند نفر از این آقایان بکنم. مثلا در یک مسأله به یکی از ایشان و در مسأله دیگر به دیگری رجوع کنم؟

پاسخ: اتفاق فتوای ایشان مجوز بقاء بر تقلید میت است نه تبعیض در تقلید که در صورت تساوی انها در فقاهت بشرط عدم علم اجمالی بمخالفت واقع، جایز است.

سؤال16: آیا یک نفر می تواند از دو مجتهد تقلید کند مثلاً در مسائل حج از یک مجتهد و در بقیه مسائل از مجتهدی دیگر؟

پاسخ: اگر دو مجتهد اعلم از دیگران و مساوی با یکدیگرند مانع ندارد. والله العالم.

سؤال17: آیا می شود بعضی از مسائل را از مرجع قبلی تقلید نمود؟

پاسخ: اگر از مجتهد میت رجوع به مجتهد حی نکرده باشد می تواند در بعض مسائل به تقلید میت باقی بماند و در بعض دیگر رجوع به مجتهد زنده نماید. بلی اگر مجتهد میت اعلم از مجتهد زنده باشد احتیاط در تمام مسائل بقاء بر تقلید میت است. والله العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس