وجوب تقلید - آیت الله العظمی صافی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی صافی (مدظله):

وجوب تقلید

 

تقلید (آیت الله العظمی صافی مدظله)

وجوب تقلید

سؤال 1: عمل بدون تقلید آیا مطلقا باطل است یا بطلانش در صورتی است که مطابق با تقلید صحیح نباشد؟

جواب: عمل بدون تقلید در صورتی محکوم به صحت است که مطابق با فتوای مجتهدی باشد که فعلا وظیفه تقلید از اوست.

سؤال2: مسائلی که انسان غالباً احتیاج دارد باید یاد بگیرد حال مراد از احتیاج احتیاج فعلی است یا شأنی؟

پاسخ: مقصود این است که مسائلی را که مورد ابتلاء می باشد که اگر یاد نگیرد در مخالفت تکلیف واقع می شود یاد بگیردو والله العالم.

سؤال3: جوانان مسلمانی که به واسطه گرایش به مسائل روشنفکری تقلید از مجتهدین را قبول ندارند اعمالشان بدون تقلید چگونه است؟

پاسخ: عمل بی تقلید محکوم به بطلان است مگر اینکه مطابق با فتوای مجتهدی که فعلا وظیفه آنها تقلید از او است باشد و در مورد عبادات با قصد قربت انجام گرفته باشد.

سؤال4: اینجانب 27 سال سن دارم طی این دوران از شخص بخصوصی تقلید نکرده ام البته به تمام مسائل طوری عمل کرده ام که مطمئنم وظیفه خود را انجام داده ام علت اینکه تا به حال از شخص بخصوصی تقلید نکرده ام این است که معتقدم علما در بسیاری از مسائل توافق نظر ندارند و در موارد اختلاف هم باید تحقیق و تفحص کرد که حق با کدامیک است، با اینکار تنها به فکر و عقیده یک نفر بخصوص متکی نخواهیم بود.

این طرز فکر از موقعی در من ایجاد شد که داستان پیامبری حضرت ابراهیم را در سوره انعام خواندم ایشان هر بار پدیده ای را خدای خود اعلام می کنند و با افول آن می گویند این خدای من نمی تواند باشد... و در نهایت آن افول ناپذیر پایدار را به عنوان پروردگار جهان بر می گزیند آیا توجه به همین داستان نمی تواند برای ما حجت باشد که ما بجای تقلید از علمای مختلف در زمانهای مختلف(در صورت فوت آنها) دستورات نزدیک به یقین آنها را الگوی عمل قرار دهیم؟

پاسخ: علماء همچنانکه در بسیاری از مسائل فرعی اتفاق نظر دارند در بعضی از مسائل نیز اختلاف نظر دارند بنابراین روش مذکور مبریء ذمه نیست و داستان حضرت ابراهیم علیه السلام ربطی به مسأله تقلید ندارد بلکه مربوط به اصول دین است که بر هر فردی لازم است که به ان معتقد شود، علاوه بر اینکه آن حضرت برای الزام بت پرستان و بطلان عقیده آنها از این طریق وارد شد تا کاملا فساد عقیده آنها را ثابت نماید نه اینکه خودش ابتداءً به چیزی معتقد بود و بعد به چیز دیگر،   وشما با این روش حکم خدا را نمی توانید بطور یقین –که برای شما عندالله حجت باشد- بدست آورید وبهرحال وظیفه در مسائل مورد اختلاف تقلید از مجتهد اعلم زنده است . والله العالم.

سؤال5: آیا تقلید از مجتهد جامع الشرایط می بایست با اجازه وی باشد؟

پاسخ: اجازه لازم نیست. والله العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس