صید و ذبیحۀ بلاد اسلامی - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

صید و ذبیحۀ بلاد اسلامی

سؤال 11 : احراماً معروض می دارم که مسألۀ خرید و فروش و استفادۀ ماهی در این اتان (بوشهر) به نهایت اشکال رسیده است، چون 70 تا 80 درصد ماهیها، هنگام صید، در آب جان می دهند. لذا تقاضا مندیم فتوای امام را در این مورد مذکور صریحاً اعلام فرمائید.

جواب: اگر معلوم است که ماهی در آب جان داده حرام است ولی ماهی که در دسترس مسلمین قرارداده می شود، اگر احتمال بدهند که احرراز تذکیۀ آن را کرده اند، محکوم به حلّیّت است.

سؤال 12 : هل یجب عند شراء اللّحوم من اسواق المسلمین، او الدّول الاسلامیة، السؤال عن تذکیها، علماً بأن الغالب فی هذه البلاد التعامل با للّحوم الغیر مذکاة؟ و ما الحال بالنسبة للجلود؟

جواب: لا یجب السؤال و یحکم بالتذکیة، اذاالم یعلم باستیراد اللّحم اوالجد من البلاد الغیر السلامیّة.

سؤال 13 : مرغ هایی به تعداد حدود 000/80 در روز در کشتارگاه شهر کرج ذبح می شوند بنا به تأیید بعضی از آقایان اولاً رو به قبله نیست و ثانیاً در موقع ذبح بسم اللّه الرحمن الرحیم گفته نمی شود با توجه به این مسأله چند بار ب مسؤولان کشتارگاه تکر داده شده است ما تتیب اثری داده نشده تکلیف ما در ای مورد چیست؟

جواب: حلال و پاک است مگر آنکه یقین کند که خلاف طریق شرعی بح شه است.

سؤال 14 : توسط اتحادیه چلوکبابیها گوشت یخ زده درکارتن هایی که معلوم نیست صادره از کدام کشور می باشد به چلوکبابیها جهت مصرف برای مشتریان داده می شود خوهشمند است بفرمایید که مصرف این نوع گوشتها از نظر شرع اسلامی بلامانع است یا خیر؟

جواب: در فرض مرقوم  محکوم به حلیت است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس