ذبح حیوانات - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

ذبح حیوانات

سؤال 3 : بعد از ذبح حیوان، اگر معلوم شود که «اوداج اربعه» بریده نشده و حیوان هم حیات داشته باشد اگر وراً از محل ذبح ببرند آیا پاک و حلال می شود یا نه؟

جواب: حلال می شود.

سؤال 4 : سر حیوانی را برید اند و حیوان هم مرده است، سپس معلوم می شود که مقداری از اوداج اربعه، مثلاً ربع یا ثلث یا نصف یا کمتر ی بیشتر در بدن باقی مانده است آیا پاک است و خوردن آن جایز است یا نه؟

جواب: جایز نیست  حکم میته دارد.

سؤال 5 : مرغی را ذبح نموده اد، به علت تیزی کارد سرش جدا می شود، در حالی که مرغ زده است و رگ همه به طرف بدن مرغ رفته باشد، آیا تا مرغ زنده است می توان مقدار رگ را به طف سر مرغ برید یا خیر؟

واب : اگر تا زنده است اوداج اربعه بریده شود، حلال می شود ولی سر که قبل از ذبح شرعی جدا شده حرام است.

سؤال 6 : برادارن اهل تسنن در هنگام سر بریدن، پیشان گوسفند را رو به قبله قرار می دهند و محل کارد و دست و پا را رو به قبله قرار نمی دهند، خوردنش برای ما اشکال دارد یا نه؟ خودشان سر می برند و همۀ علمایشان حلال می دانند نمی دانم فتوایشان همین است یا طور دیگری است؟

جواب: فرض مذکور، حکم جهل به حکم را دارد، که ذبیحه حلال است.

سؤال 7 : آیا می توان گاو را قبل از ذبح کردن به وسیله چوب یا سنگ یا چکش با زدن به سرش بی حس کرد و سپس آن را ذبح کرد؟

جواب: حیوان اگر در موقع ذبح کردن جان داشته باشد، گر چه با ذبح کردن حلال می شود، ولی زدن حیوان برای بی حس کردن آن، جایز نیست.

سؤال 8 : با توجه به اینکه کلّیّۀ مرغ استان هران که دارای بیش از هشت میلیون جمعیت می باشد، در بیست و دو کشتارگاه مرغ ذبح می شود، و لذا کارگران کشتارگاه نا چارند که سرعت عمل داشته باشند تا جائی که یک کشتارکننده، در دو سه ساعت، چندین هزار مرغ ذبح می کند و چون جاری شدن اسم مبارک خدا در ذبح هر مرغ مشکل است تا به حال در موقع شروع کشتار یک بار بسم اللّه می گفتند. لذا این مرکز ( مرکز تأمین و توزیع گوش مرغ ) به کشتارگاه ها ابلاغ نموده که برای هر مرغ یک بار بگوید و کشتارکنان هم مشکلاتی را که بطو اختصار عرض شد مطح نموده اند. لذا اسدعا می شود رانمائی لازم را مرحمت فرمائید.

جواب: تنها کلمۀ «بسم اللّه» کافی است و برای هر مرغ جداگانه باید «بسم اللّه» بگوید. مگر آنکه چند مرغ ا یکجا بخواباند برای ذبح کردن، که یک بسم اللّه برای آن چند مرغ کافی است به شرط صدق واقع شدن نام خدا بر آن.

سؤال 9 : آیا یک بسم اللّه در موقع ذبح چندین مرغ در یک زمان کفایت می کند یا خیر؟

جواب ک مانع ندارد مگر آنکه طوری باشد که صدق وقوع تسمیه بر ذبیحه نکند، و در هر صورت احتیاط مطلوب است.

سؤال 10 : ذبح حیوانات با چاقو یا کارد استیل و همچنی با کاردهای فولادی صحیح است یا خیر؟ چون اکثر کاردهایی که باید با آنها ذبح می کنند (چنانچه گفته شده) استیل یا فولاد است.

جواب: ذبح باید با آهن باشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس