خمس دامداری - فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله):

خمس دامداری

سؤال 681- شخصی برای امرار معاش بزغاله‌هائی را می‌خرد و به آنها علف و جو میدهد تا رشد کنند، رشد اضافی خمس دارد یا نه؟

جواب: اگر برای استفاده شخصی از شیر و لبنیات مورد نیاز باشد خمس ندارد و اگر برای فروش و استفاده از پول آنها باشد خمس دارند. و اللّه العالم.

سؤال 682- در روستاهای افغانستان اکثر مردم ده رأس گوسفند و پنج رأس گاو نگه میدارند برای خوراک دامهایشان سه ماه تابستان علف بیابانی و غیره جمع مینمایند شش هفت ماه در جا نگهداری نموده و از شیر و پشم و فروش آنها امرار معاش می‌نمایند حال با توجه به مشقّت آن سرزمین مسأله خمس از نظر حضرتعالی چگونه میباشد؟

جواب: در فرض سؤال اگر نگهداری آنها برای مصرف شخصی لبنیات بر حسب متعارف باشد خمس بخود آنها و به شیر آنها تعلق نمیگیرد مگر آنکه اتفاقاً زائد بر مصرف سالانه باشد ولی اگر نگهداری آنها برای فروش لبنیات و پشم آنها باشد هم بخود آنها و هم به در آمد حاصل از آنها در صورتی که زائد بر مؤونه سال باشد خمس تعلق میگیرد. و اللّه العالم.

سؤال 683- شخصی برای امرار معاش زندگی گاوی برای استفاده از شیر آن برای ارتزاق سالیانه‌اش و الاغی برای حمل و بارکشی دارد، معاف از دادن خمس هست یا خیر؟

جواب: اگر گاو را برای مصرف خوراک خانواده نگهداشته و شیر یا مشتقات آن را نمی‌فروشد خمس ندارد و الاغ نیز اگر بر حسب عرف محل برای حمل اشیاء مصرفی خانه و برای سواری شخصی مورد حاجت باشد خمس ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس