خوردنیهای بلاد کفر - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

خوردنیهای بلاد کفر

سؤال 10 : هل یجوز لنا اَن نأکلّ من سائر الاَطعِمَةِ المطروحة فی السوق الفرنسی الکافر، اِن کان لحماً او خبزاً و غیره؟

جواب: ما کان من اللّحوم کان بحکم المیتة فلا یجوز اکله الّا ا احرز انّه کیّ تذکیة شرعیة و ما کان من غیر اللّحوم بالطّهاره الّا احرز انّه تنجّس بما سّة بدن الکافر.

سؤال 11 : آیا نن و شیر و سایر مواد خورکی که در کارخانجات بزرگ به کمک ماشین تهیه و یا آماده می شود، برای مصرف دانشجویان مقیم کشورهای غیر مسلمان که مجبور به اسفاده ز این مواد هستند چه حکمی دارد؟ و یقین به نجاس را در ای مورد چگونه باید احراز کرد؟

جواب: اگر یقین به ملاقات چیزی با رطوبت با بدن کافر پیدا نکنید محکوم به طهارت است.

سؤال 12 : آیا ما می توانیم در کشورهای خارجی در رستورانهائی که آشپز و پیشخدمتهای مسیحی هستند، غذاهای غیر گوشتی مثل سبزیجات و ماهی و تخم مرغ بخوریم یا نه؟

جواب: اگر یقین به ملاقا آنها با رطوبت به بدن کافر بشد نجس است و نباید بخورید.

سؤال 13 : پنیرهای خارج با پنیر مایه «رینت» مخلوط می باشد و به طوری که معلوم است این ماده از شکم یک حیوان در می آید، من در اوایل که در خارج بودم آن را نمی خوردم ولی در تابستان گشته که در ایران بودم دیدم که مردم در بازار از این پنیرهایی که از خارج وارد می کنند می خورند آیا من هم از این پنیرها می توانم بخورم؟

جواب: پنیر مایۀ  «رینت» اگر معلوم نباشد که از حیوان حرم گوشت است  از خارج تماس با نجس پیدا نکرده باشد خوردن پنیری که از آن مخلوط است مانع ندرد.

سؤال 14 : ما دانشجویان، در امریکا مشغول تحصیل هستیم، مدتی است که در مورد بعضی از مسائل که مربوط به نجاست و پاکی می شود برای ما سؤال پیش آمده است که اکثر دانشجویان مسلمان، با آن، در این کشورها روبرو هستند لطفاً ما را راهنمایی نمائید:

آی غذاهای مختلف کنسرو که احتیاج به استفاده روزانۀ بعضی از آنها برایمان وجود دارد، از قبیل نان، کره، پنیر، لوبیا، ماهی، و یا ربگوجه فرنگی که در مورد کنسرو لوبیا خودمان در کارخانۀ آ کار کرده و شاهد بوده ایم که دست غیر مسلمان با لوبیا تماس پیدا می کند آیا از استفاده تمام این غذاها باید امتناع نماییم؟

جواب: تمام چیز های خوردنی اعم از دربسه و باز، تا احراز نجاست آن ولو با ماس با کافر با رطوبت نشود محکوم به طهارت و حلیت است، مگر در اجزاء حیوانی، که در بلاد کفر محکوم به نجاست و حرمت است مگر حلیت آن به وجهه ثابت شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس