خوردن چیز نجس - فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره):

خوردن چیز نجس

سؤال 7 : طبق تأیید و اجازۀ ادارۀ کلّ روابط و همکاری های بین المللی وزارت ارشد اسلامی این هتل مجاز است برای برگزاری مراسم جشن های عروسی و مهمانی اقلّیّتهای مذهبی که بطور دسته جمعی (خانمها و آقایان بطور مختط) انجام می گیرد و هیچیک از کارکنان مسلمان حق ورود به سالن مهمانی را ندارند امکانات لازم را فراهم نماید.

در مراسم جشن عروسی و مهمانی غذائی که در ظروف بزرگ برای آنها روی میز چیده می شود تماماً دارای کارد و چنگال و ملاقۀ مخصوص برای برداشن غذا و قراردادن در بشقاب های کوچک خودشان می باشد و مهمان نیز با قاشق و چگال انفرادی آن را صرف کرد و مجاز نیستند از این قاشق و چنگال برای برداشتن غذا از ظروف اصلی و بزرگ استفاده نمایند.

لازم به توضیح است که هتل، باقیمانده غذاها در بشقاب های مهمانان اعم از اقلّیّت مذهبی یا مهمانان مسلمان را به لحاظ رعایت بهداشت عمومی دور ریخته و فقط از غذای باقیمانده از ظروف اصلی و بزرگ برای کارکنان و احیاناً سایر مهمانان استفاده می نمایند.

با توجه به توضیحات فوق و عطف به این مطلب که هیچیک از کارکنان هتل که تماماً مسلمان بوده حق ورود به سالن برگزاری مراسم جشن و مهمانی اقلّیّتهای مذهبی را نداشته و احتمال آن هست که مهمانان اقلّیّتهای مذهبی از قاشق یا چنگالی که استفاده نموده اند در ظروف اصلی غذا وارد کنند. آیا هتل می تواندد از باقیمانده غذا در ظروف اصلی برای کارکنان یا احتمالاً سایر مهمانان مسلمان استفاده نماید یا خیر؟

جواب: تا از حدّ احتمال تجاوز نکره استفاده از باقیماندۀ غذا برای دیگران مانعی ندارد و علم به تماس مستقیم بدن آنها با غذا مضرّ است. 

سؤال 8 : چندی است که در رستوران ماهشهر که شرکت نفت آن را اداره می نماید یکی از اهل کتاب را جهت ادارۀ امور رستوران و تنظیم برنامۀ غذائی متصیدی و مأمور نموده اند و هیچ گونه در طبخ غذا و نیز تحویل اجناس به آشپزخانه مداخله ندارد آیا غذای رستوران اسلامی است یا نه؟ و آیا خوردن غذا در رستوران جایز است یا خیر؟

جواب: اگر با رطوبت ملاقات با غذا یا ظرف های آن نکند اشکال ندارد.

سؤال 9 : نظر به اینکه شرکت تعاونی تهیه و توزیع صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی تهران در شهر تأسیس می باشد و داوطلبان عضویت درآن تعاونی می بایست معرفی نامه خرید سهام جهت ارائه به بانک و واریز سهام به حساب آن شرکت را از این کمیته دریافت دارند که این مسأله مشکلی را برای این کمیته ایجاد نموده و آن این که در حال حاضر تعدادی از فروشگاههای اغذیه و کارخانجات تولید کننده موادغذایی توسط اقلیت های مذهبی تولید و در مجامع و معابر عمومی مورد مصرف عامۀ مردم قرار می گیرد، خواهشمند است نظر خود را در این رابطه بیان بفرمایید؟

جواب: اگر معلوم نباشد که اغذیه تولیدی مشتمل بر حرام و یا نجس باشد خرید و فروش و استفادۀ آن اشکال ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس