بدهى ها - آیت الله العظمی فاضل لنکرانی( قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی فاضل لنکرانی( قدس سره):

بدهى ها

سؤال:مقدارى وام گرفته ام که در طول چهار سال بپردازم، آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:اگر صرف مؤونه شده است خمس ندارد. ولى اگر براى سرمایه کسب و تجارت مصرف شده و بصورت سرمایه موجود است درهرسال هرمقدارى از قرض را که ادا مى کند، خمس آن را بایدبپردازد.

سؤال:شخصى به کسى بدهکار است،مقدارى پول از درآمد سال خود را براى بدهى کنار گذاشته، ولى موفق نشده تا پایان سالِ خمسى، آن را به شخص طلبکار برساند آیا به اینپول خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:خمس تعلّق مى گیرد.

سؤال:کسى بدهى اقساطى دارد و اقساط آن چند سال طول مى کشد، آیا مى تواند همه بدهى را از درآمد سال کسر کند؟

پاسخ:نمى تواند. بلکه در صورتى که بدهى مربوط به مایحتاج زندگى او بوده اقساط هرسال در صورت پرداخت جزء مؤونه سالپرداخت حساب مى شود.

سؤال:مغازه دارى هنگام حساب سال خود، مقدارى بدهى و مقدارى طلب و مقدارى پول نقد دارد تکلیف خمس اوچیست؟

پاسخ:آنچه بدهکار است از موجودى کسر مى شود و آنچه طلبکاراست در صورتى که بداند اگر از مشترى طلب کند وصول مى شود، باید خمس آن را حساب کند. ولى اگر با مطالبه او مشترى پول را نمى دهد هروقت نقد شد، باید بلافاصله خمس آن رابپردازد.

سؤال:شخصى در اثناى سال مهریه همسر خود را مى پردازد و سپس از او قرض مى کند تا با آن کسب و کار کند آیا باید خمس مبلغ مذکور را بپردازد؟

پاسخ:در فرض سؤال خمس ندارد.

سؤال:سال خمسى شخصى فرا رسیده، آیامى تواند مهریه همسر خود را ـ که عندالمطالبه باید بپردازد ـ جزء قرض حساب کرده واز موجودى کسر کند؟

پاسخ:نمى تواند.

سؤال:مغازه دارى مقدارى جنس به صورت نسیه خریدارى کرده و هنوزپول آن را نپرداخته و سال خمسى او فرارسیده است، حساب خمس او چگونه است؟

پاسخ:مقدارى از اجناس که به فروش رفته است، لازم است خمس سود حاصل از آنرا در صورتى که از مؤونه او زیاد بیاید بپردازد و مقدارى که به فروش نرفته، درصورتى که قیمت سوقیه بالا رفته باشد مقدار ترقى قیمت سوقیه متعلّق خمس است.

سؤال:به وام دانشجویى که به افراد به عنوان کمک هزینه تحصیلى داده مى شود و بعد از فارغ التحصیل شدن پس گرفته مى شود،آیا خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:خمس ندارد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس