مطالبات - آیت الله العظمی فاضل لنکرانی( قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی فاضل لنکرانی( قدس سره):

مطالبات

سؤال:مقدارى پول به عنوان قرض الحسنه به کسى داده ام و او پس نمى دهد و سال خمسى اینجانب رسیده است، آیا بایدخمس آن را بپردازم؟

پاسخ:در فرض سؤال، هروقت وصول شد، خمس آن رابلافاصله بپردازید.

سؤال:مقدارى از مطالبات کارهایى که در سال خمسى انجام داده ام هنوز وصول نشده وسال خمسى ام فرا رسیده است، آیا خمس اینها را باید بپردازم؟

پاسخ:آنرا از درآمد سال دریافت قرار دهید.

سؤال :پولى از کسى طلب دارم و سال خمسى ام فرا رسیده و بدهکار نمى تواند بپردازد،آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:لازم نیست قبل از وصول بپردازید.

سؤال:مقدارى پول به کسى قرضداده ام و چند سال است آنها را پس نداده است، آیا باید خمس آن را بپردازم؟

پاسخ:اگر بعد از گذشت سال و استقرار خمس پولها را قرض داده اید، باید خمس آن را بپردازید و اگر قبل از گذشت سال قرض داده اید در صورتى که اطمینان به پس گرفتن آن دارید، باید خمس آن را بپردازید و در غیر این صورت پس از وصول، خمس آن راپرداخت کنید.

سؤال:در سر سال خمسى، قبل ازدریافت حقوق ماه قبل، خمس مال خودم را محاسبه کردم و پرداخته ام و بعد از چند روزحقوق خود را گرفته ام، آیا این حقوق مربوط به سال آینده است یا باید همین سال محاسبه شود؟

پاسخ:افراد حقوق بگیر مى توانند براى هر حقوق خودسال جداگانه قرار دهند لذا مى توانند براى حقوق ماه آخر، سال مستقل قرار دهند وپرداخت خمس آن الان واجب نیست.

سؤال:مقدارى اضافه کار در مهر و آبان داشته ام که حقوق آن را در اسفند داده اند. با توجه به اینکه سال خمسى اینجانب اوّل دى ماه است، آیا هنگام دریافت حقوق اضافه کارى باید خمس آن را بدهم؟

پاسخ:حکم این سؤال از جواب قبل معلوم شد.

سؤال:اگر حقوق کارمند با تأخیر پرداخت شود و در این مدت سال خمسى او فرارسد،آیا این حقوق از درآمد سال قبل به حساب مى آید یا از درآمد سال دریافت؟

پاسخ:از درآمد سال دریافت است و مى تواند پرداخت خمس آن را تا سال آینده تأخیر بیندازد، پس از آن اگر درمؤونه خرج نشد خمس آن را بدهد.

سؤال:در یککارخانه هرماه مقدارى از حقوق کارکنان کسر مى شود و مجموع آن پس از چندماه به آنهاپرداخت مى شود، آیا اگر این پول بعد از سال خمسى دریافت شود از درآمد سال دریافت به حساب مى آید یا از درآمد سال کسر حقوق؟

پاسخ:از درآمد سال دریافت است.

سؤال:مقدارى جنس به صورت نسیه واقساط فروخته ام. بعضى از اقساط آن مربوط به سال بعد است آیا موقع حساب سال منافع این معامله جزء منافع سال فروش است یا از درآمد سال دریافت اقساط؟

پاسخ:منافع اقساط دریافت شده در سال فروش مربوط به سال فروش و منافع اقساط بعدى جزء درآمد سال بعد است.

سؤال:مقدارىپول به کسى قرض دادم تا قبل از فرارسیدن سال خمسى ام به من برگرداند ولى او بعد ازسال خمسى برگرداند، آیا این پول خمس دارد؟

پاسخ:اگر از درآمد سال شما بوده است خمس دارد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس