حکم بازی با پاسور (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - شطرنج و آلات قمار

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > شطرنج و آلات قمار:

حکم بازی با پاسور (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال با سلام. آیا بازی با پاسور (ورق) فقط به منظور بازی و تفریح بدون هیچ شرط بندی و نه به منظور قمار اشکال شرعی دارد یا خیر. با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛بازی با پاسور ولو به صورت تفریح و بدون شرط بندی باشد جایز نیست. یاحق
سوال سلام. از اینکه پاسخگو بودین کمال تشکر رو دارم. ولی چه اشکالی داره وقتی آدم نیتش تفریحه و با قصد بدی انجام نمیده؟
جواب: البته حکم خدا هست و ما همه تسلیم.
=====
سؤالهائی از مرجع تقلیدتان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) در باره آلات قمار از جمله «پاسور» شده است که همه را برایتان ارسال میکنیم.

س 1121. آيا اگر افراد بدون شرط بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حکمى دارد؟
ج. بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى شود، به طور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شرکت کند.

س 1122. آيا استفاده از ورق هاى پاسور در صورتى که براى بازى هاى فکرى محض که بدون شرط بندى بوده و متضمّن مفاهيم علمى و دينى باشند، جايز است؟ بازى با ورق هايى که با چيدن آن ها به نحو خاصى، بعضى از شکل ها مثل موتورسيکلت يا ماشين و مانند آن ايجاد مى شود و در عين حال استفاده از آن ها براى شرط بندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟
ج. بازى با ورق هايى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى شوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورق هايى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى شوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و به طور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست.
و بازى با هر وسيله اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.

س 1123. بازى باگردو و تخم مرغ و چيزهاى ديگرى که شرعاً ماليّت دارند، چه حکمى دارد؟ آيا اين بازى ها براى کودکان جايز است؟
ج. اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالک چيزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى شود. ولى اگر بازى کنندگان غيربالغ باشند شرعاً مکلّف نبوده و تکليفى ندارند، هرچند که مالک چيزى که مى برند نمى شوند.

س 1124. آيا شرط بندى با پول يا غير آن در بازى با غير آلات قمار جايز است؟
ج. شرط بندى در بازى جايز نيست هرچند بازى با غير آلات قمار باشد.

س 1125. بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق کامپيوتر چه حکمى دارد؟
ج. اگر بازی بین دو نفر باشد حکم بازى با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی می کند در صورتی که مفسده ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد.

س 1126. بازى با «أنو» چه حکمى دارد؟
ج. اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آن ها جايز نيست هرچند بدون شرط بندى باشد.

س 1127. اگر بعضى از وسيله هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر ديگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آيا بازى با آن ها جايز است؟
ج. بايد عرف هر دو مکان رعايت شود به اين معنى که اگر آن وسيله ها در يکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده اند، در حال حاضر هم بازى با آن ها حرام است. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس