(۱۷۷) {نماز} عِشائَیْن - مطالب روزانه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مطالب روزانه:

(۱۷۷) {نماز} عِشائَیْن

بسم الله الرحمن الرحیم
{نماز} عِشائَیْن
    
عِشائَیْن (مغربَیْن) به نماز مغرب و عشا اطلاق می شود.
۱ - کاربرد فقهی
از آن در باب های طهارت ، صلات ، صوم و حج سخن گفته‌اند.
۲ - باب طهارت
در استحاضه کثیره ، در شبانه روز سه غسل بر زن واجب می‌شود. یکی از آن سه، غسل برای عِشائَیْن است. در اینکه واجب است بین عشائین جمع کند یا می‌تواند بین نماز مغرب و نماز عشا فاصله بیندازد و برای هر یک از آن ها غسل کند، اختلاف است. [۱]
[۱] مستمسک العروة، ج۳، ص۳۹۱-۳۹۴.
۳ - باب صلات
به قول مشهور، وقت عشائین از غروب آفتاب تا نیمه شب است. آغاز آن به اندازه ادای مغرب، وقت اختصاصی مغرب و پایان آن به اندازه ادای عشا، وقت اختصاصی نماز عشا و بین آن دو، وقت مشترک است. برخی به طور مطلق، از غروب تا نیمه شب را وقت مشترک عِشائَیْن دانسته‌اند. [۲] [۳]
[۲] الدر المنضود (فقعانی)، ص۲۸.
[۳] جواهرالکلام، ج۷، ص۱۵۰- ۱۵۳.
۳.۱ - حکم معذور
به قول برخی، برای معذوران، از قبیل بی هوش و حایض ، وقت عشائین تا طلوع فجر امتداد دارد. بنابر این، چنانچه تا قبل از طلوع فجر عذر آنان برطرف شود، باید عِشائَیْن را به نیّت ادا به جا آورند. [۴]
[۴] جواهر الکلام، ج۷، ص۱۵۷-۱۶۰.
۳.۲ - ادا یا قضا
به قول مشهور، چنانچه تا نیمه شب، وقت به اندازه پنج رکعت باقی باشد، باید هر دو نماز ادا خوانده شود. [۵]
[۵] مصابیح الظلام، ج۵، ص۵۱۹.
۳.۳ - نوافل
از جمله نمازهای مستحب، بین عِشائَیْن، نوافل مغرب [۶] و نماز غفیله [۷] و نماز وصیّت [۸] است.
[۶] کشف الغطاء، ج۳، ص۱۳۳.
[۷] الحدائق الناضرة، ج۶، ص۶۸.
[۸] الحدائق الناضرة، ج۶، ص۷۲.
۳.۴ - جمع دو نماز
جمع بین عِشائَیْن مطلقا جایز است. [۹] و برخی جمع میان آن دو را برای مسافر مستحب دانسته‌اند [۱۰] و بنابر قول منسوب به مشهور، جدا و با فاصله خواندن عِشائَیْن مستحب است. [۱۱]  و خوابیدن بین عِشائَیْن کراهت دارد. [۱۲]
[۹] الخلاف، ج۱، ص۵۸۸.
[۱۰] البیان، ص۲۶۶.
[۱۱] مستمسک العروة، ج۵، ص۹۶.
[۱۲] الجامع للشرائع، ص۳۹۹.
۴ - باب حج
تأخیر عِشائَیْن برای حاجی ای که از عرفات رهسپار مشعر است و جمع میان آن دو در مشعر الحرام مستحب است. [۱۳] [۱۴]
[۱۳] مفاتیح الشرائع، ج۱، ص۸۹.
[۱۴] الحدائق الناضرة، ج۱۶، ص۴۲۲.
از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم‌السلام، ج۵، ص۳۸۶، برگرفته از مقاله «عِشائَیْن».    
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس