احکام >
لقمه حلال و حرام:
روزی حلال و اهمیت آن در اسلام
کلمه «رزق» که معادل فارسی آن روزی است؛ یعنی هر چیزى که موجودى دیگر را در بقاى حیات و زندگیاش کمک نماید، و در صورتى که آن رزق ضمیمه آن موجود و یا به هر صورتى ملحق به آن شود، حیاتش ادامه مىیابد؛ مانند غذایى که زندگی بشر و بقائش به وسیله آن ادامه پیدا مىکند. به این صورت که غذا داخل بدن انسان شده و جزو بدن او مىشود. همچنین مانند همسر که در ارضای غریزه جنسى آدمى او را کمک نموده و مایهی ادامه نسل او مىگردد. اینگونه است هر چیزى که دخالتى در بقای موجودى داشته باشد، رزق آن موجود شمرده مىشود.[1]
در مورد ارتباط تکوینی میان رزق و مرزوق (کسی که از رزق استفاده میکند) باید گفت؛ بقای مرزوق به واسطه رزق است و از طرفی رزق به واسطه اینکه جزئی از مرزوق شده و به نوعی با آن متحد شده، وجود کاملتری پیدا میکند؛ مانند گوشت و نان که وقتی مورد استفاده قرار میگیرند و رزق و روزی فردی شدند جزئی از بدن او میشوند و به نوعی در سیر تکاملی قرار میگیرند و کاملتر میشوند.[2]
با توجه به معنایی که از «رزق» ارائه شد، در تعریف رزق حلال باید گفت؛
۱. رزق و روزی حلال رزقی است که از راههای مشروع و در چهارچوب قوانین شرع به دست آمده باشد؛ یعنی در ضمن معامله شرعی، تجارت، و یا از راه کار و تلاشی که حاصل دست رنج انسان باشد. قرآن کریم در اینباره میفرماید: «وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا»؛[3] و خداوند معامله را حلال و ربا را حرام کرده است.
۲. رزق حلال درآمد مشروعی است که حقوق خدا که در آن مال است پرداخته شده باشد؛ مانند خمس، زکات و...: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّه...»؛[4] بدانید هر گونه غنیمتى به دست آورید، خمس آن براى خدا، پیامبر، و... است.
۳. روزی حلال مال و سرمایهای است که حق الناسی در آن نباشد؛ یعنی مال حلالی که انسان از راه مشروع به دست آورده، اگر بدهکاری دارد، اعم از دیه، قرض و ... و توانایی پرداخت آنها را دارد، باید پرداخت کند.
آنچه در موضوع روزی حلال مورد توجه است؛ این است که پیشوایان دین با گفتار و عمل خود همواره پیروان خویش را به تلاش برای به دست آوردن روزی حلال تشویق کرده و حلال بودن را شرط لازم و ضروری درآمدها دانستهاند. آنان کوشیدهاند تا از این راه نظام مالی و اقتصادی سالم بر زندگی مردم و جامعه حکمفرما شود و راههای نامشروع کسب درآمد از بین رفته و یا به حداقل برسد. اهمیت این موضوع یعنی جایگزین کردن راههای مشروع در به دست آوردن روزی به اندازهای است که این موضوع در منابع دینی به گونههای مختلف مطرح شده است. در این فرصت برخی از روایات را در این زمینه مطرح خواهیم کرد.
در دین اسلام، درآمدهای مشروع و کسب و کار و اموال حلال، جایگاه ویژهای دارد، به گونهای که در آموزهها و تعالیم آن، تلاش برای کسب درآمد حلال جزو بهترین و با ارزشترین عبادتها به شمار رفته است:
«أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم) الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ»؛[5] امام باقر (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل میکند که عبادت هفتاد جزء دارد که بهترین بخش آن تلاش در راه کسب روزی حلال است.
امام علی (علیه السلام) و دیگر ائمه (علیهم السلام) در جایگاه پیشوایان دین، جهت کسب روزی حلال برای گذران زندگی خود از کار و تلاش دریغ نمیکردند.
در تاریخ آمده است: «وَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَخْرُجُ فِی الْهَاجِرَةِ فِی الْحَاجَةِ قَدْ کُفِیَهَا یُرِیدُ أَنْ یَرَاهُ اللَّهُ تَعَالَى یُتْعِبُ نَفْسَهُ فِی طَلَبِ الْحَلَالِ»؛[6] علی (علیه السلام) در شدّت گرما به دنبال حاجتى بیرون مىشد که دیگران مىتوانستند انجام دهند، امّا مقصودش از اینکه خود اقدام کند و به دیگرى وانگذارد، این بود که خداوند شاهد باشد که براى روزى حلال خود را به زحمت انداخته و کار مىکند.
و نیز حضرتشان یکی از ویژگیهای انسانهای مؤمن و با تقوا را تلاش برای روزی حلال میداند: «...وَ طَلَباً فِی حَلَال».[7]
«کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ یَقُولُ: الْحَلَالُ هُوَ قُوتُ الْمُصْطَفَیْنَ»؛[8] امام سجاد (علیه السلام) میفرمود روزی حلال از آن برگزیدگان است.
«فَقُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِی بِحَلَالِکَ عَنْ حَرَامِک»؛[9] امام صادق (علیه السلام) میفرماید: بگویید خدایا ما را از راه حلال از درآمد نامشروع بینیاز فرما.
حضرتش درجایی دیگر میفرماید: « ... فَبَکِّرُوا فِی طَلَبِ الرِّزْقِ وَ اطْلُبُوا الْحَلَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَیَرْزُقُکُمْ وَ یُعِینُکُمْ عَلَیْهِ»؛[10] صبح زود برای به دست آوردن روزی اقدام کنید و روزی حلال را از خدا بخواهید که خداوند آنرا به شما خواهد داد و در به دست آوردنش یاریتان خواهد نمود.
البته به دست آوردن روزی کاملاً حلال مشکلاتی نیز دارد؛ به همین دلیل امام صادق (علیه السلام) فرمود: «مُجَادَلَةُ السُّیُوفِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْحَلَال»؛[11] نبرد با شمشیر از کسب روزی حلال راحتتر است. اینگونه است که پاداشی چون جهاد دارد.
[1] طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 18، ص 376، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق.
[5] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 78، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[6] شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 163، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.
[7] شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صالح، صبحی، ص 305، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[8] حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، متن، ص 380، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، چاپ اول، 1413ق.
[9] علی بن موسی (امام هشتم)، الفقه المنسوب للإمام الرضا علیه السلام، ص 399، مشهد، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، چاپ اول، 1406ق.
[10] کافی، ج 5، ص 78- 79.