باقی ماندن بر فتوای میّت (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - تقلید

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > تقلید:

باقی ماندن بر فتوای میّت (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

سوال با سلام و احترام. مرجع تقلید بنده آیت الله العظمی فاضل لنکرانی می باشد.که متاسفانه ایشان فوت نموده اند لذا جهت باقی ماندن بر فتواهای ایشان اجازه از محضر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) میخواهم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛مطابق با فتوای آیت الله العظمی خامنه ای می توانید بر تقلید از آیت الله العظمی فاضل باقی بمانید. در رساله ایشان سؤالهائی در این زمینه شده که عیناً برایتان ارسال میشود.
بقا‏ بر تقليد ميّت‏
س 33. شخصى که مقلّد امام(قدّس سرّه) بوده، پس از ارتحال ايشان از مرجع معيّنى تقليد نموده است. در حال حاضر مى خواهد دوباره از امام تقليد نمايد. آيا اين تقليد جايز است؟
ج. رجوع از مجتهد زنده جامع الشرايط به مجتهد ميّت بنا بر احتياط، جايز نيست. ولى اگر مجتهد زنده در زمان عدول به او واجد شرايط نبوده است، عدول به او از همان ابتدا باطل بوده، و اين فرد در حال حاضر اختيار دارد که همچنان بر تقليد امام(قدّس سرّه) باقى بماند و يا به مجتهد زنده اى که تقليدش جايز است، عدول کند.
س 34. من در زمان حيات امام خمينى(ره) به سن تکليف رسيده و در بعضى از احکام از ايشان تقليد کردم، در حالى که مسأله تقليد به خوبى برايم معلوم نبود، اکنون چه تکليفى دارم؟
ج. اگر در اعمال عبادى و غير عبادى در زمان حيات امام(ره) به فتاواى ايشان عمل نموده ايد، و عملاً مقلد ايشان، هرچند در بعضى از احکام، بوده ايد، در حال حاضر بقا بر تقليد حضرت امام(ره) در همه مسائل براى شما جايز است.
س 35. حکم بقا بر تقليد ميّت اگر اعلم باشد، چيست؟
ج. بقا بر تقليد ميّت در هر صورت جايز است. ولى سزاوار است که احتياط در بقا بر تقليد ميّتِ اعلم ترک نشود.
س 36. آيا در بقا بر تقليد ميّت، اجازه از مجتهد اعلم معتبر است و يا اجازه هر مجتهدى کافى است؟
ج. در جواز بقا بر تقليد ميّت، در صورتى که مورد اتّفاق فقها باشد، اجازه از اعلم واجب نيست.
س 37. شخصى که از امام راحل(قدّس سرّه) تقليد مى کرده و بعد از رحلت ايشان در بعضى از مسائل از مجتهد ديگرى تقليد کرده است، اکنون آن مجتهد نيز وفات نموده است، اين شخص چه تکليفى دارد؟
ج. مى تواند مانند گذشته، بر تقليد از امام(قدّس سرّه)، در مسائلى که از ايشان عدول نکرده، باقى بماند. همچنان که مخيّر است در مسائلى که عدول نموده بر فتواى مجتهد دوم باقى بماند و يا به مجتهد زنده عدول کند.
س 38. بعد از وفات امام راحل(قدّس سرّه) گمان مى کردم که بنا بر فتواى ايشان بقا بر تقليد ميّت جايز نيست، لذا مجتهد زنده ديگرى را براى تقليد انتخاب کردم. آيا مى توانم بار ديگر به تقليد از امام راحل رجوع کنم؟
ج. رجوع به تقليد از امام(قدّس سرّه) بعد از عدول از ايشان به مجتهد زنده در مسائلى که عدول نموده ايد، جايز نيست، مگر اين که فتواى مجتهد زنده، وجوب بقا بر تقليد ميّت اعلم باشد، و شما معتقد باشيد که امام(ره) نسبت به مجتهد زنده اعلم است، که در اين صورت بقا بر تقليد امام(ره) واجب است.
س 39. آيا جايز است که در يک مسأله با وجود اختلاف در فتوا گاهى به فتواى مجتهد ميّت رجوع کنم و گاهى به فتواى مجتهد زنده اعلم؟
ج. بقا بر تقليد ميّت تا زمانى که به مجتهد زنده عدول نشده، جايز است و پس از عدول، رجوع مجدد به ميّت جايز نيست.
س 40. آيا بر مقلّدين امام راحل(ره) و کسانى که قصد بقا بر تقليد از ايشان را دارند، اجازه گرفتن از يکى از مراجع زنده واجب است؟ يا اين که اتّفاق اکثر مراجع و علماى اسلام بر جواز بقا بر ميّت کافى است؟
ج. با فرض اتّفاق علما، مبنى بر جواز بقا بر تقليد از ميّت، بقا بر تقليد امام(ره) جايز است و در اين مورد نيازى به رجوع به مجتهد معيّنى نيست.
س 41. نظر شريف جناب عالى راجع به بقا بر تقليد از ميّت در مسأله اى که مکلّف در حال حيات مرجع به آن عمل کرده و يا نکرده، چيست؟
ج. بقا بر تقليد ميّت در همه مسائل حتى در مسائلى که تا کنون مکلّف به آن ها عمل نکرده است، جايز و مجزى است.
س 42. بنا بر جواز بقا بر تقليد از ميّت، آيا اين حکم شامل اشخاصى که در زمان حيات مجتهد مکلّف نبوده ولى به فتاواى آن مرجع عمل کرده اند، هم مى شود؟
ج. اگر تقليد شخص غيربالغ از مجتهد جامع الشرايط به نحو صحيح محقق شده باشد، باقى ماندن بر تقليد همان مجتهد بعد از فوتش جايز است.
س 43. ما از مقلدين امام خمينى(ره) هستيم که بعد از رحلت جانسوز ايشان بر تقليد وى باقى مانده ايم. ولى چون در شرايط دشوار فعلى که ملت مسلمان با استکبار جهانى درگير است، با مسائل شرعى تازه اى روبرو مى شويم و احساس مى کنيم بايد به حضرت عالى رجوع نمائيم و از شما تقليد کنيم، آيا اين کار براى ما جايز است؟
ج. بقا بر تقليد از امام(قدّس سرّه) براى شما جايز است و فعلاً نيازى به عدول از تقليد ايشان نداريد، در صورت نياز به استعلام حکم شرعى در مسائل مستحدثه، مى توانيد با دفتر ما مکاتبه نماييد.
س 44. وظيفه مقلد در قبال مرجع تقليد خود در صورتى که اعلميت مرجع ديگرى را احراز نمايد، چيست؟
ج. بنا بر احتياط، واجب است در مسائلى که فتواى مرجع فعلى با فتواى مرجع اعلم اختلاف دارد، به مرجع اعلم عدول نمايد.
س 45. 1. در چه صورتى جايز است، مقلد از مرجع تقليدش عدول کند؟
2. آيا عدول از اعلم به غير اعلم در مواردى که فتاواى مرجع اعلم منطبق با زمان نباشد و يا عمل به آن بسيار دشوار باشد، جايز است؟
ج. 1. عدول از مرجع تقليد زنده به مجتهد ديگر، جايز نيست على الاحوط، مگر در صورتى که مرجع دوم اعلم از مرجع اول و فتواى او در مسأله اى مخالف فتواى مجتهد اول باشد.
2. تنها گمان به ناهماهنگى فتاواى مرجع تقليد با زمان و شرايط حاکم بر آن و يا دشوارى عمل به فتاواى او، سبب جواز عدول از مجتهد اعلم به مجتهد ديگر نمى شود. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس