جواب: سلام علیکم؛ان شاء الله پاسخ تفصیلی برایتان در صورت فرصت ارسال میشود و اجمالٱ برخی از مراجع و از جمله آیةالله وحید خراسانی مدّظلّه بشرط غنا نبودن و دارای مقدمات حرام نبودن و بدون حضور مردان را در جمع زنان و بالعکس را اشکال نمیکنند، هرچند مقتضای احتیاط در ترک هست. یاحقّ.
در منابع معتبر شیعه حدیثی معتبر که دلالت کند بر شرعی بودن دف زدن در مجالس وجود ندارد و البته حدیث هایی از اهل سنت به برخی کتب شیعه راه پیدا کرده و متاسفانه افراد کم اطلاع با استناد به این احادیث ضعیف به نام دین دف را در مجالس جشن و سرور اعیاد دینی و جشن های ازدواج می برند و اجرا می کنند در حالی که کارشان اشتباه است و قطعا مرتکب معصیت می شوند.
مرحوم شیخ طوسی روایتی را که از قول پیامبراکرم صلی الله علیه واله و سلم در این زمینه آمده را نقد می کندو می فرماید: «علی مذهبنا لا یصحّ لأنّ ذلک (الدّف) محظور استعماله» یعنی مطابق مذهب ما شیعه؛ استفاده از دف صحیح نیست و ممنوع می باشد.
روایتی را که مرحوم شیخ طوسی نقد کرده این هست:
«اجتاز النبی صلی الله علیه وآله وسلم بدار علی بن هبار فسمع صوت الدف! فقال: ما هذا؟ قالوا: علی بن هبار: عرس بأهله، فقال: حسن هذا النکاح، لا السفاح، ثم قال صلی الله علیه وآله وسلم:أسندو النکاح و أعلنوه بینکم و أضربوا علیه بالدف. فجرت السنة فالنکاح بالذلک» یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از در منزل علی بن هبار عبور می کردندو صدای دف شنید فرمود چه خبر است؟ اصحاب گفتند: علی بن هبار در منزلش عروسی دارد. و حضرت صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: این نکاح خوب است.و کار سفاح و غیر شرعی نیست.حضرت در ادامه فرمود: نکاح را مستند کنید و آن را بین خودتان علنی و آشکار کنید. و در نکاح و عروسی از ضرب و زدن به دف استفاده کنید.و پس از آن این عمل در نکاح به عنوان سنت جاری شده است.
ولی همانطور که گفتیم این گونه روایات در کتب معتبر وجودندارد البته تعداد بسیاری از همین روایات در کتاب «دعائم الاسلام» قرار دارد و مولف این کتاب شریف هر چند فردی بزرگوار واهل تقوا است ولی بزرگانی مثل مرحوم آیت الله خویی، روایات این کتاب را تضعیف می کند و می فرماید مولف محترم از روایات ضعیف استفاده کرده است.
البته مراجعی که استفاده از دف را جایز دانسته اند به شرطی جایز می دانند که دف زدن همراه با لهو ولعب نباشد و نامحرم هم در مجلس زنان حضور نداشته باشد و دست زدن با این شرط فقط در مجالس عروسی مجاز شده است ولی در مجلس جشن و شادی اهل بیت علیهم السلام این امر توصیه نشده است. یاحق