نماز جمعه - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

نماز جمعه

سؤال:  در دو طرف رودخانه ای دو دهکده وجود دارد که فاصله بین انها کمتر از راه دیگری است به حسب راه متعارف که مردم با کشتی از رودخانه عبور می کنند و راه دیگری دارد که بیش از یک فرسخ است آیا در هر دو محل می توانند نماز جمعه اقامه کنند با این که فاصله دو جمعه کمتر از یک فرسخ نباید باشد؟

جواب: هر کدام دیرتر شروع کردند احتیاطا ظهر را هم بخوانند.

سؤال:  اگر اشتباها در رکعت دوم پس از قنوت به رکوع رفت وظیفه چیست؟

جواب: اگر پیش از رسیدن به حد رکوع یادش بیاید باید به سجده برود او اما اگر بعد از رسیدن به رکوع ملتفت شد نماز جمعه باطل است و باید نماز ظهر بخواند.

سؤال:  وقت نماز جمعه چه موقع است؟

جواب: ظاهرا از اول زوال آفتاب است تا یک ساعت از زوال گذشته و اگر از این مقدار گذشتهباید نماز ظهر بخواند و هر گاه مقدار دو خطبه کوتاه و یک رکعت از این مقدار وقت که گفتیم درک نمایید ظاهرا جمعه را درک نموده است.

سؤال:  در یک شهر چند نماز جمعه جایز است خوانده شود؟

جواب: بین دو نماز جمعه از یک فرسخ باید کمتر نباشد اگر کمتر بود هر کدام که دیرتر شروع کرده باشند باطل است خواه از هم مطلع باشند یا نه و اگر هر دو مقارن هم در یک آن تکبیرة الاحرام بگویند هر دو نماز باطل است و باید اگر وقت است از نو نماز جمعه بخوانند و اگر گذشته ظهر خوانده شود.

سؤال:  آیا در خواندن نماز جمعه بین شهر و ده فرق است؟

جواب: خیر همه مساویند و بین ظهر و جمعه مخیر هستند.

سؤال:  اگر بداند در صورت حرکت برای حضور  در جمعه به رکوع رکعت آخر نمی رسد آیا می تواند نماز ظهر را شروع کند یا باید وقتی به ظهر بایستد که یقین کند نماز جمعه تمام شده است؟

جواب: می تواند نماز ظهر را شروع کند و قطه به فراغ لازم نیست.

سؤال:  اگر ماموم در رکعت دوم نماز جمعه پس از گفتن تکبیرة الاحرام و رفتن به رکوع شک کند که رکوع امام را درک کرده یا نه وظیفه اش چیست؟

جواب: نمازش باطل است و باید نماز ظهر را بخواند.

سؤال:  چه مقدارخطبه باید طولانی شود؟

جواب: حداکثر آن مقدار است که باعث فوت جمعه نشود.

سؤال:  امام جمعه مسافر است و به فتوای امام خمینی نمی تواند امامت جمعه کند و ماموم مقلد کسی است که جایز می داند امامت مسافر را آیا می تواند اقتدا کند؟

جواب: اگر امام جمعه قصد قربت از او مُتمشّی شود به این نحو که احتیاطا ظهر ر می خواهد اعاده کند بعید نیست اقتدای مامومین صحیح باشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس