نماز جماعت - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

نماز جماعت

سؤال:  اگر در بین نماز برای امام عارضی از قبیل موت، جنون و یا حدث پیش آمده چه باید کرد؟

جواب: در صورت موت و جنون مامومین یک نفر از خود را پیش می اندازند و بقیه نماز را با او می خوانند و در صورت حدث امام خود کسی را که دارای شرایط است به جای خود قرار می دهد  که بقیه نماز را مامومین با او بخوانند و در هر صورت نماز مامومین صحیح است.

سؤال:  اگر امام نتوانست کسی را تعیین کند و یا مامومین نتوانستند وظیفه چیست؟

جواب: احتیاط واجب آن است که نماز را به قصد جمعه تمام نمایند و سپس نماز ظهر را بخوانند.

سؤالک آیا عدالت در امام جماعت در نماز میت معتبر است؟

جواب: ظاهر اعتبار عدالت در مطلق جماعت است.

سؤال:  نماز شخصی که به قصد توهین به امام جماعت در جلوی امام جماعت فرادا می خواند  یا در محلی که جماعت برقرار است فرادا می خواند صحیح است یا باطل؟

جواب: صحت نماز فرادا در فرض مذکور محل اشکال است.

سؤال:  آیا  می شود به عالم اخباری اقتدا کرد؟

جواب: محل اشکال است.

سؤال:  آیا امام جماعت می تواند برای خواندن نماز جماعت وجهی بگیرد؟

جواب: برای مقدمات توصلیّه خارج از عبادت می تواند اما برای اقامه جماعت نمی تواند چیزی بگیرد.

سؤال:  شخصی در رکعت آخر امام در حال تشهد امام را درک کرده برای درک فضیلت جماعت تکبیرظ الاحرام گفته و در تشهد متابعت می کند آیا باید تجافی کند یا لازم نیست؟

جواب: احوط تجافی است.

سؤال:  اگر امام جماعت بعضی از آیات حمد را فراموش کند ولی مامومین متوجه شده اند وظیفه چیست؟

جواب: ظاهر بطلان جماعت است.

سؤال:  هر گاه بین امام و ماموم از نظر فتوا اختلافی وجود دارد که فرموده اید جماعت صحیح نیست آیا اعاده لازم است  امام به مامومین اعلام کند فتوای خود یا مقلد خود را یا نه؟

جواب: اعلام لازم نیست.

سؤال:  اگر ماموم در حال شروع به رکوع به امام اقتدا کند نه در حال رکوع یا قیام، آیا جماعت منعقد می شود ؟

جواب: محل اشکال است.

سؤال:  شخصی  دو رکعت نماز خود را به جماعت خوانده و نماز امام تمام می شود دو رکعت دیگر را فرادی می خواند آیا  شخص ثالثی می تواند به فرد مذکور اقتدا کند؟

جواب: محل اشکال است چون ضمانت امام از قرائت ماموم در جایی که امام مباشرت به قرائت نموده معلوم است و در فرض  سوال که امام مباشرت ننموده مشکوک است.

سؤال:  در نماز جماعت مکه و مدینه گاهی مشاهده می شود برخی از نمازگزاران شیعه اتصال صفوف را مراعات نمی کنند حکم نماز جماعت آنها چیست و آیا بر ما واجب است به آنها اعلام کنیم؟

جواب: احوط مراعات اتصال است  و اعلام لازم است بنابراحتیاط.

سؤال:  در مسجدی اقامه نماز جماعت می شود شخصی به قصد اهانت به امام فرادا نماز می خواند و حاضرین هم این طور برداشت می کنند نماز او چگونه است؟

جواب: نماز او در فرض سوال اشکال دارد.

سؤال:  شخصی ایستاده نمی تواند نماز بخواند و نشسته هم نمی تواند در سجده مواضع سبعه را بر زمین بگذارد آیا مخیر است بین نشستن روی صندلی  با سجده بر روی میز یا نشستن بر زمین و سجده بر روی میز، یا یکی بر دیگری مقدم می باشد؟

جواب: اگر از مواضع سبعه چند موضع در حال نشستن بیشتر به زمین می رسد ولو همه مواضع به زمین نمی رسد نشستن روی زمین مقدم است و اگر در هر دو حالت به اندازه مساوی روی زمین می رسد مخیر است بین دو حالت.

سؤال:  آیا حایلی که بین زن و مرد درجماعت لازم است می شود چیز ثابتی مثل دیوار آجری یا آهنی و آلومینیومی می باشد یا اختصاص به پرده پارچه ای دارد؟

جواب: در صورت صدق و حدث مکان برای  تحقق جماعت مانعی ندارد.

سؤال:  اگر کسی اعرج است ولی می تواند روی پای خود بایستد نماز جماعت به وسیله او چگونه است؟

جواب: جایز است.

سؤال:  اگر امام و ماموم در قصر و اتمام اختلاف داشته باشند به حسب فتوای مجتهد آیا می تواندد به یکدیگر اقتدا کنند؟

جوابک با فرض علم به اختلاف اقتدا صحیح نیست.

سؤال:  هر گاه برای تحبیب قلوب و وحدت مسلمین در جماعت برادران اهل تسنن شرکت کنیم و قهرا نماز فاقد جزء یا شرط یا همراه با مانع باشد آیا این  نماز صحیح است در سه وقت و مجزی و اعاده و قضا ندارد با فرض اینکه اضطرار و ضرورت نیست و می تواند در مکان دیگر یا در زمان دیگر بدون هیچ اشکالی نماز به طریق شیعه بخواند و همچنین در تقیه در موضوعات مثل وقوف در عرفات روزی که قاضی عامه حکم کرده با اینکه شک دارد یا یقین  به خلاف دارد؟

جواب: ان شاءالله صحیح و مجزی است و اعاده و قضا ندارد و همچنین در کلیه عبادات که برای تقیه از مخالفین بجا آورده می شود و تقیه در اینجا اوسع از اضطرار اسست و در سعه وقت هم محقق می شود و لازم نیست تفصّی از ان و عدم مندوحه شرط نیست و همچنین تقیه در موضوعات هم مجزی است و می تواند بحکم حاکم عامه وقوفین را انجام دهد و اعاده و قضا ندارد.

سؤال:   امام جماعت مقلد مجتهدی است که غسل جمعه را از جنابت مجزی می داند آیا دیگران که مجزی نمی دانند اجتهادا یا تقلیدا می توانند به او اقتدا کنند؟

جواب: اقتدا به جنب است به عقیده ماموم و اقتدا به جنب صحیح نیست.

سؤال:  امامت امامی که یکی از انگشت های دست او یا بیشتر قطع شده جایز است؟

جواب: چون تمام باطن کف در هنگام سجده باید بر روی زمین گذاشته شود در حال اختیار، پس کسی که انگشت ندارد نماز او نماز مضطر است و صحت امامت او مشکوک و مشکل است.

سؤال:  امام جماعت مقداری از سوره را فراموش می کند و به رکوع می رود و ماموم ملتفت شده ولی نتوانسته اعلام کند ولی خود او آن مقدار را خوانده و سپس به رکوع رفته آیا جماعت او صحیح است یا قهرا فرادی می شود؟

جواب: باید نیت فردای کند و نماز او صحیح است و جماعت باطل می شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس