اعمال نماز - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

اعمال نماز

سؤال:  شخصی در حال نماز اگر نماز را ایستاده بخواند در حال رکوع و سجود از قبله منحرف می شود و اگر نشسته بخواند منحرف نمی شود کدامیک مقدمند؟

جواب: بعید نیست قبله مقدم باشد چون از قاعده «لا تعاد» و محسوب شمردن آن از مستثنیات اهمیت آن استفاده می شود.

سؤال:  آیا خواندن سوره جمعه و منافقین از روی مصحف در روز جمعه در نماز ظهر و جمعه و سایر نمازها اشکال دارد؟

جواب: اشکال ندارد گرچه احوط برای کسی که قادر است از حفظ بخواند آن است که از روی مصحف نخواند.

سؤال:  آیا جایز است بعد از تشهد نماز بگوییم «اشهد ان ربی نعم الرب و ان محمدا نعم الرسول و ان علیا  نعم الامام و نعم الوصی»؟

جواب: ترتیب تشهد نماز را بهم زدن جایز نیست.

سؤال:  اگر در سجده پس از ادای ذکر واجب دستها را یا پا را از زمین عمدا یا سهوا بردارد ولی هنوز سجده را تمام نکرده و می خواهد ذکر مستحبی بگوید آیا مضر به سجده است یا نه؟

جواب: اگر عمدا باشد نماز را اعاده کند و اگر سهوا باشد ذکر را اعاده کند و فرقی بین ذکر مستحب و واجب نیست.

سؤال:  شخصی  شک دارد که «السلام علینا» را صحیح گفته و یا نه آیا می تواند ان را تکرار کند و یا آن را نصفه  گفته رها کند و یا یقین کند که باطل بوده آیا در هر سه صورت باید «السلام علیکم» بگوید و تکرار کند «السلام علینا» را؟

جواب: اگر شک دارد نمی تواند بنابراحتیاط و باید «السلام علیکم» بگوید اما اگر یقین دارد به بطلان می تواند تکرار کند.

سؤال:  شخصی که در سلام نماز سلام اول را گفته و از نماز خارج شده نماز او چگونه است؟

جواب: نماز را اعاده کند چون سلام اول مستحب است و مخرج از نماز نیست اگر منافیات را بجا نیاورده و رعایت موالات را می تواند کرد، سلام را بجا آورد و تدارک نماید و اگر نمی شود تدارک کرد نماز را اعاده کند.

سؤال:  هر گاه کسی که از سوره توحید و یا حمد عدول کند و به سوره دیگر که جایز نیست نماز چه صورتی دارد آیا این عدم جواز، تکلیفی است یا وضعی؟

جواب: ظاهر عدم جواز وضعی است مثل عدم جواز قرائت عزائم در نماز پس سوره معتبر است و به صورت «به شرط لا» از عدول.

سؤال:  از نماز مغرب به عشاء عدول کرد و مقداری نماز را به  قصد عشا خواند سپس دوباره یقین کرد که مغرب را نخوانده عدول کرد و به مغرب و بقیه را تا آخر به قصد مغبر خواند آیا کافی است یا خیر؟

جواب: عدول از سابق به لاحق جایز نیست بنابراین نماز محل اشکال است.

سؤال:  نماز ظهر را می شود به نماز جمعه اقتدا کرد یا نه؟

جواب: بله جایز است «علی القول باالتخییر بینهما».

سؤال:  شخصی در نماز «السلام علینا» را گفته و سپس شک کرده و تکرار نموده  آیا دومی مخرج است یا نماز باطل است؟

جواب: باید اکتفا کند به السلام علیکم و در صورت تکرار احوط اعاده نماز است.

سؤال:  کسانی که دندانشان افتاده و به واسطه آن نمی توانند قرائت را به طور کامل ادا کنند آیا معالجه و ساختن دندان مصنوعی واجب است؟

جواب: در صورت تمکن و قدرت گذاشتن دندان و معالجه احوط است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس