مقدمات نماز - فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره):

مقدمات نماز

 سؤال:  کسی که لباسش نجس شده آن را تطهیر کرد و یقین به طهارت پیدا کرد و نماز خواند و بعدا فهمید که تطهیر نشده آیا نماز صحیح است؟

جواب: از باب جهل است نه نسیان و نماز صحیح است.

سؤال:  اگر روی بدن یا لباس، اجزای غیر ماکول اللحم مانند موی گربه باشد و مقدار متیقّن را برطرف نماید و ازاله کند ولی شک دارد که آیا با ازاله آن اجزای غیر ماکول اللحم در بدن یا لباس باقی مانده یا نه، نسبت به مقدار مشکوک ، اصالة العدم جاری است و نماز صحیح است یا چون این لباس حامل موی گربه بوده و الان شک داریم ، استصحاب کنیم که این نماز باطل است؟

جواب: نهی شارع از مانع به وجود ساری است نه مشکوک، نه صرف الوجود، مثلا  نُه فرد از افراد مانع را یقین داریم و فرد دهم مشکوک است و محمول مشکوک مثل لباس مشکوک است و در فرد مشکوک اصل برائت است و جای استصحاب نیست.

سؤال:  در روستای ما مسجدی است که حدود 12 متر آن غصبی است و قسمت مغضوب جزء آبدارخانه مسجد است لکن سقف ان با سقف مسجد یکی می باشد آیا نماز خواندن در قسمت غیر مغضوب صحیح است؟

جواب: اگر استحکام و ایستادگی سقف غیر مغضوب بستگی دارد به سقف مغضوب، نماز خواندن در زیر سقف غیر مغضوب تصرف در مغضوب حساب می شود و نماز باطل است و اگر سقف مکان غیر مغضوب مستقل است مانعی ندارد.

سؤال:  نماز در جایی که بیست ساعت شب و 4 ساعت روز است چگونه است؟

جواب: معامله روزهای متعارف با 4 ساعت کند و معامله شب های متعارف با 20 ساعت شب بنماید.

سؤال:  شخصی که مبتلا به تقاطر بول است نماز را چگونه بخواند؟

جواب: اگر فرضی باشد که در ان مدت قطره خارج نمی شود در آن مهلت نماز بخواند با اقتصار به واجبات و ترک مستحبات و اگر فرصت نیست اگر ممکن است در اثنا نماز هنگام خروج قطره بدون فعل کثیر و حرج وضو بگیرد و نماز را تمام کمتد چنین کند و اگر نمی شود یک وضو برای هر نماز بگیرد و در هر صورت با قرار دادن آلت در کیسه ایی که پنبه در ان گذاشته از نجاست از بدن و لباس جلوگیری کند.

سؤال:  مسأله چهار عروه بدین قرار است: «لا یعفی عن دم الرعاف و لا یکون من الجروح...» مستدعی است بیان فرمایید خونی که بدون علت از بینی انسان بیرون بیاید به لباس و بدن بریزد  قبل از نماز یا در حال نماز مضر است یا نه؟ هر گاه کمتر از درهم باشد؟

جواب: کمتر از درهم بعید نیست معفوّ باشد و عبارت عروه عدم معفو از حیث  خون جروح است که مازاد درهم هم معفو است نه از حیث عفو مادون درهم، بلکه مازاد درهم معفوّ نیست.

سؤال:  در لیالی مقمره که مهتاب است مثلا از 12 تا 24 ماه ایا تاخیر نماز از اول وقت لازم  می دانید ؟ نسبت به روزه چطور؟

جواب: تاخیر لازم نیست چخ در نماز و چه در روزه.

سؤال:  شخصی انگشتری را با عین پول غصبی خریده و با آن نماز می خواند نماز با آن چطور است؟

جواب: در فرض سوال که معامله با عین پول غصبی واقع شده نماز باطل است و اگر به کلی واقع شده و در مقام ادا، پول غصبی داده مالک انگشتر شده و نماز صحیح است هر چند ثمن را ضامن است.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس