جبران اموال مخمّس از درآمد سال - آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی بهجت (قدس سره):

جبران اموال مخمّس از درآمد سال

جبران کسرى مال خمس داده شده از سود

سؤال327. شخصى مقدارى پول مخمّس دارد که خمس آن را سال قبل پرداخته، سال بعد مقدارى از آن را صرف کرده است. آیا مى تواند به همان مقدار از سود سال خمسى را به جاى آن بردارد و خمس بقیه سود را بدهد؟

پاسخ:مانعى ندارد.

جبران پول مخمَّس از درآمد سال

سؤال328. پولى مخمَّس (خمس داده شده) به عنوان مضاربه در اختیار بانک قرار داده ام، پس از مدتى آن را گرفته و مصرف زندگى کرده ام، آیا مى توانم از منافع همین سال آن را جبران کنم؟

پاسخ:مانعى ندارد.

تلف سرمایه و جبران آن از منفعت سال

سؤال329. از سرمایه کسب، مصرف مؤونه و خرج زندگیم شده است، آیا مى توانم در همین سال خمسى اگر منفعتى به دستم آمد آن را جبران کنم؟ از منفعت و درآمد سال خمسى آینده چه طور؟

پاسخ:مى توانید مقدارى را که از سرمایه برداشته اید، از منافع کسر کنید و سال آینده هر چند از باب جبران نباشد، ممکن است به عنوان تکمیل سرمایه مورد نیاز باشد. (به مسأله ى 1401 مراجعه شود.)

مواردى خمس آن پرداخت شده ولى واجب نبوده

سؤال330. اینجانب خانه اى به فرزندم بخشیدم و در اختیار او گذاردم، پس از مدتى که در خانه بود، به جهت بعضى اختلافات، خانه را از او گرفتم و فروختم. سپس پول را به او دادم تا براى خود خانه اى تهیه کند و از طرفى خمس این پول را پرداختم، سپس متوجه شدم که چون خانه را به فرزندم بخشیده بودم، حق رجوع نداشته ام و خانه شرعا متعلّق به او بوده است، آیا خمسى را که پرداخت کرده ام، مى توانم از خمس سال بعد کسر کنم؟

پاسخ:نیاز به اجازه دارد.

کسر از منافع

سؤال331. هر گاه از سرمایه مصرف کند، آیا سال بعد مى تواند از منافع کسرى آن را جبران کند؟

پاسخ:آن مقدار از سرمایه اى که صرف زندگى مى شود را مى تواند جبران کند

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس