جهر و اخفات - فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله):

جهر و اخفات

سؤال 141 - مِلاك اخفات در حمد و سوره و نيز ملاك جَهْر را بيان فرمائيد.

جواب:  جهر و اخفات عبارت است از آن صداى معمولى كه نه آن قدر بلند باشد كه عرفاً بگويند فرياد كشيد و نه آن قدر آهسته باشد كه گفته شود جوهر ندارد.

سؤال -142 بعضى افراد در نماز فرادا و همچنين بعضى از ائمّه جماعت در مدارس، بعضى از كلمات حمد و سوره را آهسته و بعضى كلمات حمد و سوره را بلند مى‏خوانند آيا چنين عملى اشكال دارد؟

جواب:  در نمازهاى ظهر و عصر بايد حمد و سوره را آهسته بخوانند و در نمازهاى مغرب و عشاء و صبح واجب است كه حمد و سوره را بلند بخوانند.

سؤال 143 - كلِّ موارد نماز اعمِّ از واجب ركنى و مستحب را عمداً آهسته و يا با صداى بلند و يا خواندن يك كلمه آرام و كلمه ديگر را بلند خواندن اشكالى دارد؟

جواب:  در نماز مستحبى مانعى ندارد و در نمازهاى يوميه از سؤال قبل روشن شد.

سؤال 144 - در جاهايى كه نماز را واجب است آقايان با صداى بلند بخوانند مثل نماز صبح و مغرب و عشاء آيا تمام نماز را شامل مى‏شود و يا فقط شامل واجب و واجب ركنى مى‏باشد؟

جواب:  فقط شامل حمد و سوره مى‏شود.

سؤال 145 - نماز پنجگانه را كه خواندن آن با صداى آرام براى خواهران واجب مى‏باشد خواهرى براى تعليم فرزندانش با صداى بلند مى‏خواند آيا اين كار جايز است يا خير؟

جواب:  اگر نامحرم نشنود مى‏تواند در نمازهاى صبح و مغرب و عشاء حمد و سوره را بلند بخواند.

سؤال 146 - اگر كسى در نماز جماعت مغرب در ركعت سوم غافل شده و بجاى تسبيحات اربعه حمد و سوره را جهراً بخواند در صورتى كه او خيال مى‏كرد كه جهر واجب است آيا نمازش باطل است؟

جواب:  در فرض سؤال نماز صحيح است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس