شکهاى بى اعتبار - شکیّات نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > شکیّات نماز:

شکهاى بى اعتبار

١ – شک در نماز های دو یا سه رکعتی در جماعت

سؤال:با توجّه به این که شکّ در نمازهاى 2 و 3 رکعتى موجب ابطال است، آیا در نماز جماعت نیز شکّ مذکور موجب ابطال خواهد شد؟

جواب: در صورتى که دیگران شک نداشته باشند، باید همراه دیگران نماز را انجام داد.

٢ – معنی گذشتن از محل هنگام شک در قرائت

سؤال:در شک در قرائت حمد گذشتن از محل اتمام سوره حمد است یا وارد شدن در سوره یا رکوع ؟

جواب: در هر آیه ای که وارد شود اگر در آیه قبل شک کند تجاوز از محل حاصل شده است .

٣ – وظیفه کثیر الظن در نماز و سایر اعمال

سؤال:وظیفه کثیرالظن در نماز (یعنی کسی که زیاد دچار ظن و گمان می شود نه کثیرالشک) چیست؟ در مورد سایر اعمال (وضو و غسل و ...) وظیفه او چیست؟

جواب: مانند کثیرالشک است و چنین کسی نباید به شک خود اعتنا کند.

٤ – وظیفه کثیر الشک

سؤال:کسى که زیاد فراموشکار است مثلا غالباً در نمازها فراموش مى کندکه 2 یا 3 یا 4 رکعت خوانده، وظیفه اش چیست؟

جواب: کثیر الشّک بنا را بر طرفى مى گذارد که مفید به حال اوست.

٥ – شک در محل شک

سؤال:1ـ اگر در نماز شک کنیم که شک در کدام قسمت نماز برایمان ایجاد شده است باید چکار کنیم؟ مثلا شک کنیم در حین سجده شک کرده ایم یا بعد از سجده. 2ـ اگر شک کنیم که به شکمان عمل کرده ایم و وظیفه ای را که بر عهده ی ما است که بعد از شک انجام دهیم انجام داده ایم یا نه، چیکار باید بکنیم؟

جواب: 1ـ هرگاه در محل بوده باشد تکلیف او بجا آوردن عمل مشکوک است و اگر بعد از گذشتن محل است اعتنا نکند و در صورتیکه شک در رکعات بوده و الان دو سجده را انجام داده، و احتمال می دهد که شک حالا بوده یا قبل از اکمال دو سجده بوده بنا بر این می گذارد که بعد از اتمام دو سجده بوده است. 2ـ در صورتیکه بعد از نماز یا بعد از محل باشد اشکالی ندارد.

٦ – عمل نکردن به حکم کثیرالشک

سؤال:شک کردن در حین نماز بین رکعت دوم و سوم که تشهد را داده یا نه، و به آن بی اعتنایی کردن و نماز را تمام کردن چه حکمی دارد؟

جواب: نماز مزبور را قضا کند.

٧ – ملاک تعیین کثیرالشک بودن فرد

سؤال:آیا ملاکی برای تعداد شک در نماز برای اینکه فرد در یک نماز، کثیرالشک محسوب شود وجود دارد؟

جواب: کثیرالشّک کسى است که بگویند زیاد شک مى کند و اگر کسى در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سرهم شک کند کثیرالشّک است.

٨ – عمل به ظن قریب به یقین در نماز

سؤال:اگر در تعداد سجده ها با گمان قوی مواجه باشم و به یقین قطعی نرسم ولی با ضبط صدا یا سجده شمار تا کنون این گمان قوی صحیح بوده و مورد اشتباهی تاکنون ندیده ام . شما در جواب فرموده بودید که کثیر الشک هستم و اعتنا نکنم ولی اگر ظن قوی نزدیک به یقین دارم می توانم به آن عمل کنم . آیا این جواب بدین معنی است که بنده مجازم به این گمان قوی توجه کنم و یا در صورت دلخواه به آن بی اعتنا باشم؟

جواب: در صورتی که ظن قوی نزدیک به یقین داشته باشید می توانید به آن عمل کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس