غصبی نبودن - لباس نمازگزار

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > لباس نمازگزار:

غصبی نبودن

١ – همراه داشتن شیء غصبی در نماز

سؤال: اگر شخصی هنگام نماز شیء غصبی به همراه داشته باشد یا در جایی غصبی نماز بخواند و بعد به صاحب آن بگوید نماز او چه حکمی دارد؟

جواب: هرگاه چیزی غصبی در جیب او بوده باشد برای نماز او اشکال ندارد ولی اگر در جای غصبی باشد نماز باطل است.

٢ – نماز خواندن با شیء رهنی

سؤال: اگرشخصی شئ ای را تا زمان معینی نزد فردی به امانت بگذارد تا طلب وی را بیاورد , اما تا زمان مقرر طلب فرد را نیاورد , آیا اگر طلبکار (امانت گیرنده) پس از مدت مقرر با شئ امانتی (مثلا اگر شئ امانتی ساعت یا انگشتر یا ... باشد) نماز خوانده باشد نمازش صحیح است؟

جواب: با آن نمی تواند نماز بخواند ولی می تواند آن را بفروشد و به مقدار طلب خود بردارد و یا خودش آن را تملک کند و اضافه قیمت را به صاحبش بدهد. و این در واقع رهن است نه امانت.

٣ – نماز خواندن با لباسی که با پول پدر بدون اجازه او خریداری شده

سؤال: اگر دختری پولی را به نیتی دروغی از پدرش بگیرد و خرج کار دیگری مثلا لباس خریدن بکند با آن لباس میتوان نماز خواند؟

جواب: اشکال دارد.

٤ – آگاهی از نامشروع بودن پول لباس نماز پس از مدت طولانی

سؤال: اگر فردی نداند با لباسی که از پول نامشروع تهیه شده نماز خوانده و بعد از مدتی بفهمد تکلیف نمازهای خوانده شده چیست؟؟؟آیا تحقیق جهت کسب اطمینان که آیا لباس از پول نامشروع تهیه شده است یا نه لازم است؟

جواب: 1ـ نمازهای گذشته اش که نمی دانسته صحیح است. ولی در آینده با چنان لباس هایی نماز نخواند.

جواب: 2ـ در صورتی که اموالش آلوده به حرام نباشد تحقیق لازم نیست.

٥ – همراه داشتن شیئی که خمس آن داده نشده

سؤال: آیا اگر در لباس یا شلوارمان شیئی باشد که خمس آن را نداده باشیم مانند کیف جیبی، آیا می توانیم با چنین لباسی نماز بخوانیم؟

جواب: نماز باطل نیست.

٦ – نماز خواندن با عینک غیر مخمس

سؤال: بنده با عینکی که خمس آن داده نشده نماز خوانده ام و اینک قصد پرداخت خمس آن را دارم. حکم نمازهای خوانده شده چه می باشد؟

جواب: نمازهای گذشته شما اشکالی ندارد ولی در آینده تکرار نکنید و از گناه گذشته توبه نموده و در اسرع وقت خمس اموالتان را بپردازید.

٧ – وجود ذرات غذای غصبی در هنگام نماز

سؤال: آیا وجود ذرّات غذاى غصبى، یا مشتبه در دهان، نماز را باطل مى کند؟

جواب: این گونه ذرّات، حتّى اگر علم به بقاى آن داشته باشیم، مشمول احکام غصب نیست، و در حکم تالف است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس