مسائل خمسی حج - آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی بهجت (قدس سره):

مسائل خمسی حج

پرداخت خمس اموال قبل از حج یا بعد از حج

سؤال 234. شخصى که وجوهات شرعى و مظالم عباد و کفارات در مالش هست و مى خواهد به حج برود، آیا مى تواند فقط مخارج حج را تخمیس کند و به حج برود و پس از مراجعت، خمس تمام اموال خود را بدهد. آیا حج او صحیح است؟

پاسخ:ظاهرا مى تواند و حج او صحیح است و براى رفع اشکال در استطاعتش از ناحیه دین به حاکم شرع مراجعه و مصالحه کرده و براى پرداخت آن مهلت بگیرد.

عمره رفتن کسى که خمس اموال خود را نداده است

سؤال 235. شخصى که اموال خود را تخمیس نکرده و خمس نداده و عازم سفر عمره است، آیا مى تواند مخارج عمره را تخمیس کند و بدون تخمیس بقیه اموال به عمره برود؟ و آیا عمره وى بدین صورت صحیح است؟ و در صورت عدم صحت، آیا راه حلى براى این موارد وجود دارد؟

پاسخ:ظاهرا مى تواند و عمره اش صحیح است.

خمس پول و اموالى که حجاج با خود مى برند

سؤال 236. حجاجى که مبلغى از درآمد سال خمسى خود را همراه دارند و در همان سفر حج، سال خمسى آن ها فرا مى رسد، آیا باید خمس آن را بپردازد؟

پاسخ:ظاهرا آن مبلغ خمس ندارد، با فرض وجود مشکل در مخارج در صورت تخمیس.

خمس پس انداز براى زیارت

سؤال 237. فردى پولى را براى زیارت پس انداز مى کند، به طورى که بدون آن نمى تواند مشرف شود، آیا خمس به آن تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:مانند پس انداز براى جهیزیه است که خمس ندارد، هر چند سال هم بر آن بگذرد.

خمس کسى که براى حج اجیر شده و پولش را بعدا مى گیرد

سؤال 238. کسى که براى حجّ اجیر شده است که مال الاجاره اش را شش ماه پس از حج بگیرد. آیا آن پول از درآمد سال وصول است یا سال قرارداد اجاره؟

پاسخ:از درآمد سال وصول است.

فردى که براى حجّ یا عمره مستحبّى ثبت نام کرده و از دنیا رفته

سؤال 239. فردى مبلغى را براى حجّ یا عمره مستحبّى پرداخت کرده و از دنیا رفته است. آیا پیش از وقت آن باید خمس این پول را؟

پاسخ:باید خمس این پول را بدهند، زیرا با مرگ او آشکار شده که در واقع زاید بر مؤونه بوده است.

خمس فیش هاى ثبت نامى سال هاى پیش

سؤال 240. فیش هایى که اشخاص در سال هاى گذشته نام نویسى کرده اند و با پول خمس نداده بوده است، ولى نمى دانند که آیا به آن پول خمس تعلّق گرفته یا نه، نظر به این که تا به حال حساب سال خمسى نداشته اند، آیا خمس فیش را باید بدهند؟

پاسخ:اگر از ربح (سود) باشد و داخل در مؤونه آینده نباشد، باید خمس بدهند.

واریز پول براى حج و عمره

سؤال 241. اگر شخصى براى ثبت نام عمره ى مفرده یا حجّ تمتّع مبلغى را به حساب سازمان حج واریز کند، پس از قرعه کشى نوبت اعزام او سال هاى بعد اعلام گردد، با توجّه به این که تشرّف او قطعى است، آیا سر سال خمسى باید خمس مبلغ مذکور را پرداخت نماید یا نه؟

پاسخ:اگرچه از درآمد سال واریز کرده، خمس ندارد.

نحوه محاسبه خمس فیش حج

سؤال 242. شخصى در سال هاى گذشته از درآمد همان سال براى حج یا عمره ثبت نام کرده است. چنان چه بخواهد خودش مشرف شود یا فیش حج را به دیگرى واگذار کند، خمس آن را چگونه حساب کند؟

پاسخ:اگر خودش بخواهد برود، خمس ندارد.

خمس پولى که براى حج واریز شده

سؤال 243. شخصى در سال هاى قبل براى حج ثبت نام کرده و خمس پول واریز شده را نداده است و در مدینه یا مکه مى خواهد از درآمد سال جارى خمس آن پول را بدهد. آیا خمس کفایت مى کند و یا باید به مقدار ربع (41) آن را بدهد؟

پاسخ:خمس، کفایت مى کند که بدهد.

سؤال 244. آیا پولى که براى ثبت نام سفر حج پرداخت شده و سال خمسى بر آن گذشته و هنوز قرعه به نام او اصابت نکرده، مشمول خمس مى باشد؟

پاسخ:خیر، خمس ندارد.

پول حاصل از فروش فیش حج

سؤال 245. حکم فروش امتیاز فیش حج توسط افرادى که از استطاعت مالى خارج شده اند چیست و تکلیف پول حاصل از فروش چه مى باشد؟

پاسخ:مصالحه بر آن فیش مانعى ندارد و اگر سال بر پول خودش گذشته، باید خمس آن پول را بدهد مگر از باب تبدیل مؤونه باشد که اگر سر سال زیاد آمد خمس دارد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس